פרק 10 – לגלגל בהחבא, או מול השחקנים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט!

(קישור להורדת הפרק)

בתוכנית הפעם:

1:15 הנושא המרכזי
יהודה שלח לנו מייל, ובו הוא מעלה שאלה שמנחים מתחילים רבים אפילו לא שואלים אותה: בעצם, האם עדיף לגלגל לפני המסך או מאחוריו?
ומתחילים את הדיון בשאלה על מהות גמדים.

4:40 הפודקאסט האחר
הפודקאסט הנוסף עליו יהודה מדבר הוא Happy Jacks. והנה שאר הפודקאסטים אותם אני נוהג לשמוע.

5:40 הסתרת מידע ומתח
למה בעצם לשמור בסוד על תוספים של יצור? האם באמת אפשר להפיק מזה מתח? אבל ישנן גם שיטות שבהן כל המידע ידוע, ועדיין נוצר בהן מתח.

9:40 סיבון תוצאות כדי שלא להרוג
התברברנו, חוזרים לנושא. בעיה: המנחה לא יכול לסבן את התוצאה. אבל האם זו באמת בעיה? הרי זה תלוי באופי של המשחק.
בשיטה בה יש סכנה אמיתית למוות של דמות, חייבת להיות דרך להכניס במהירות דמות חדשה. לדוגמא: פארנויה.

11:40 נראטיב מול סימולציה
כמו לעיתים קרובות, זהו בעצם מוקד הדיון. נראטיב: בניית סיפור "יפה". סימולציה: ניסיון לסמלץ את האופן בו עולם פנטזיה "באמת" יעבוד. כל שיטה עומדת איפשהו באמצע. במשחקים שסוכמו כמשחקי סימולציה כבדים, ראוי לדעתי לגלגל לפני השחקנים.

14:25 הנושא הקדוש: החוזה החבורתי
תיאום ציפיות בין שחקנים למנחה. נושא עצום ונדבר עליו בפרק אחר.

15:20 עוד דוגמאות מתוך שיטות
גם ב-Edge of the Empire (משחק מלחמת הכוכבים החדש) אני מגלגל תמיד מול השחקנים, וזו דווקא שיטה נראטיבית מאוד. בגלל שאת התוצאות צריך לפרש, כלומר יש מרווח מסויים להחלטות מעבר לתוצאה, אין צורך בסיבון, שהוא הרי רק הרצון להציג החלטה שונה מהתוצאה.

17:00 סגנון הסיבון של אורי
אורי נוהג לסבן כשהשיטה מעכבת את קצב המשחק. (כולם מפספסים את הקובולד הבודד). לחילופין, כשליריב יש התקפה מעניינת שאורי רוצה להראות, אז היריב יפגע.
הוא מתעלם מתוצאות התקלויות משוטטות ודומיהן, אם זה מפריע לעלילה שהוא והשחקנים מנסים לקדם. נו, נראטיבי.
עם זאת, בקרב משמעותי או אחרי בחירה מטופשת כמו להתקיף דרקון – אורי מרים את המסך, אקט חזק שאומר "מה שיצא יצא".

19:35 לגלגל מול השחקנים בחד"פ
זה בונה אמון, שזה חשוב במשחק כנס, שבו השחקנים לא יודעים אם אפשר לסמוך על המנחה שיפיק להם הנאה.
…מלבד במשחקים בהם אתה רוצה בכוונה למנוע בניית אמון, כמו בהרצת משחק אימה.

20:55 הכל זה כלים
כל מה שדיברנו עליו הוא כלי, שאפשר להשתמש בו ליצירת אפקט. השאלה היא מה אתה רוצה להשיג, ואז, למצוא את הכלים המתאימים.

21:50 שימוש לא נכון בשיטה
אנשים רבים לא מבינים ששיטה זה כלי, שיטה ראוי להחליף בהתאם לאופי המשחק. זה גורם ויכוחים רבים, ומפריע למשחקים רבים.

25:22 חדשות ועדכונים
שלחו לנו הצעות לדברים שאורי צריך לשתות בזמן הקלטת על כתפי גמדים!
שלחו לנו מייל שנקריא בשידור, עם נושאים משלכם – או עם תגובה על נושאים שכבר העלנו.
אורי ואני נהיה בביגור ועולמות, עם סדנאות, משחקים והקלטת "הגמדים חופרים": כל הפרטים כאן, למטה.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת show ב-dwarves.org.il - אנחנו קוראים כל מייל, ולכולם אנחנו עונים!