פרק 106 – הגמדים חופרים בביגור 2015

(להורדת הפרק)

שאלות שנשאלו בהקלטה: איך עושים עולם שיש בו מד"ב ופנטזיה זה לצד זה? איך עושים קסם שיהיה מסתורי? איך להחזיר למסלול הרפתקה שמתפזרת? ואיך לגשת לכתיבת הרפתקה?

5:40 שמוליק מזרחי – עולם שיש בו מד"ב ופנטזיה זה לצד זה
העולם של DragonStar (לרכישה ב-PDF)
תוכנית היוטיוב החדשה של וויל וויטון
העולם של תיקי דרזדן (לרכישת השיטה ב-PDF)
פרטים נוספים על קסם עקבי, והיחס בין קסם למדע
רנה דקארט

16:25 טופז רבינוביץ' – איך עושים קסם שיהיה מסתורי?
Fullmetal Alchemist
Dungeon Crawl Classics (לרכישה ב-PDF)

28:50 עומר רביב – איך להחזיר למסלול הרפתקה שמתפזרת?
טירת אמבר לרכישה ב-PDF
שיטת שלושת הרמזים, כתבה בפונדק
ההרפתקה של העידן ה-13, Shadows of Eldolan, לרכישה ב-PDF
החברה הנסתרת לרכישה ב-PDF
ואנור, לרכישה דרך Drivethru

43:05 אירן איגנטוב – איך לגשת לכתיבת הרפתקה?
בפרק 30 דיברנו על "איך נולד משחק" – מאיפה להביא השראה ואיך לפתח רעיון לעולם.
לבנות מלמעלה למטה, או מלמטה למעלה
איפה הקונפליקט? מהי הבעיה?
העולם עצמו הוא סוג של חידה אונתולוגית, מאוד נפוץ באנימה
אורי מספר על סדנת הכתיבה שהעביר בכנס עולמות, בסיכום הכנס שכתב
ב-Intrepid (הסקירה שלנו) בונים מפת יחסים כחלק מהמשחק

57:20 חדשות ועדכונים
מיזם אספמיה: משחק ההדגמה שלנו, הסקירה שלנו
פאת'פיינדר בעברית צפוי לצאת בעוד שלושה חודשים, ולעלות 200 ש"ח!
אלופי האור, מימון המונים להרפתקת פאת'פיינדר בעברית
קאסל פורג'ד, משחק חי בשבועות: אתר, קבוצת פייסבוק
ערב המשחקים החודשי בירושלים
לארפ חדר, אמנזיה
כנס רוחות הדרום
חצי שני של הקלטת משחק Monsterhearts
אורי זכה בתחרות כתיבת הסיפורים הקצרים של כנס עולמות, עם הסיפור הזה.

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם.

Bookmark the permalink.
  • חגי גומפרט

    מד"ב וקסם –
    מעניין שלא אתם ולא הצופים התייחסתם ל"מרוצללים", שהגישה שלו ליחס שבין קסם וטכנולוגיה מאוד מעניינת. קסם עובד על מאנה, שהיא כוח חיים של דברים ביולוגיים. לעצמים שאינם ביולוגיים אין כוח חיים ולכן קסם פשוט לא עובד עליהם באותו האופן. בנוסף, אם לקוסם שלך יש איברים מכאניים אז הגוף שלו מכיל פחות מאנה (כי הגוף שלו *פחות ביולוגי* ולכן הפוטנציאל הקסום שלו נפגע).
    בדיוק אתמול סיימתי לקרוא את Victorianna 3rd Edition של החברה הבריטית Cubicle 7, שאותה ניתן לתאר כ"מרוצללים במאה ה-19". בויקטוריאנה, הקסם פועל על Quintessence, שכמו המאנה של מרוצללים הוא אלמנט רוחני שיש בכל יצור חי – אבל Quintessence קיימת גם בעצמים דוממים ולכן הקסם והטכנולוגיה לא מתנגשים מבחינה פיזיקלית. מצד שני, טכנולוגיה נמצאת בחסות כוח ה"סדר" הקוסמי, ואילו קסם נמצא בתחום ה"אנטרופיה". משמעות הדבר היא שלמרות שייתכנו חפצים שיש בהם גם קסם וגם טכנולוגיה, יצורים שפועלים כסוכני ה"סדר" מקבלים סיוע קוסמי לתפעול טכנולוגיה ומסתבכים עם שימוש בקסם – ולסוכני ה"אנטרופיה" יש יתרון כשהם משתמשים בקסם, אך הם נוטים להסתבך עם טכנולוגיה.

    מעניין שבשתי השיטות "הטכנולוגיה מנצחת", כלומר אם דמות שחקן משלבת גם קסם וגם קיברנטיקה, התכונות הקסומות שלה הן שנפגעות.
    שתי השיטות מביאות הרבה רעיונות מעניינים, אבל אלים אדירים הן *ממש מורכבות*.

    קסם מסתורי-
    אני חושב שלפני שמתכננים איך עושים לקסם למסתורי, צריך לעשות שני דברים:
    1. לחשוב מה מקור ההשראה שלנו לקסם ולקרוא עליו קצת. יש בעיה נפוצה אצל שחקני תפקידים, שכשאנחנו אומרים "קסם" אנחנו חושבים על רשימת לחשי האשף ממבוכים ודרקונים (זה גם עולה בהקלטה, כשמישהו בקהל אומר ש"בדרך כלל קסם נלמד באקדמיות"). הרבה פעמים לוקחים את המושג הזה כבסיס צריך "להזריק לו מסתורין", ודרך אחת לעשות זאת היא באמצעות גלגולי השפעה אקראית כמו ב-DCC RPG. לא תמיד זה יוצר תוצאה של קסם מסתורי – בדרך כלל זה פשוט עושה אותו מופרע או לא צפוי.
    2. לחשוב למה בכלל אנחנו רוצים שהקסם יהיה "מסתורי". אני לא מרגיש ש-DCC עושה את הקסם "מסתורי" – היא עושה אותו *מסוכן*! (שזה נהדר, כי יש לכולם סיבה טובה מאוד לפחד מקוסמים ולשנוא אותם). התחושה שלי היא שהרבה שחקני תפקידים לא מחפשים להפוך את הקסם למסתורי כמו שהם מחפשים להפוך אותו ל*מרענן*, וזה דבר שאפשר לעשות גם בדרכים אחרות, ששומרות על כללי קסם קוהרנטיים.

    לדוגמה: יכול להיות שקסם הוא פשוט שימוש בג'יני שיעשה בשבילי דברים. ג'ינים הם יצורים עם כללים שונים מאלו של בני אדם. הם חזקים מאוד, הם יכולים להיות בלתי נראים ולעוף, אבל יש להם חולשות שאין לבני אדם.
    יכול להיות שקוסם הוא פשוט אדם שמתמחהמסוגל למצוא ג'ינים ולהפיל עליהם מטלות שונות (למשל – לעקוב בשבילו אחרי אנשים ולדווח, להעיף אותו ממקום למקום, להרים את הארמון של מלך סין ולהעביר אותו למדבר המגרבי). כשמסתכלים על הרעיון הזה כבסיס לקסם, הקסם פתאום עובד אחרת (כמו דיפלומטיית-ג'ינים) וגם יש בו כל מני אלמנטים שנראים מוזר אם אתה לא מבין איך הקסם עובד (למשל – הקוסם מפזר מעגלי מלח, שלא משפיעים על בני אדם בכלל ולכן זה מוזר שמכשפים מסתובבי לכל מקום עם שקי מלח).

    יש לציין שהיסטורית, ברוב התרבויות הקוסמים התעסקו בהיבטים של העולם הטבעי שהם בלתי נראים לרוב בני האדם. פירוש הדבר הוא שלקסם היו כללים קוהרנטיים. הוא לא "שבר את חוקי הפיזיקה" אלא התעסק בהיבט של חוקי הפיזיקה שאם אין לך יכולת קסומה, לא תוכל להתעסק בו.
    מכאן אפשר גם לחשוב על מגבלות שונות של הקסם. למשל שבעולם מערכה כלשהו הקסם לא מסוגל ליצור מתכת או לשלוט במתכת, כי מי שרוצה לשלוט במתכת הולך ללמוד להיות נפח. הכי קרוב שיש לזה אצל רוב שחקני התפקידים זה המחסור של קוסמים במבוכים ודרקונים בלחשי ריפוי, שהם בחסותו הבלעדית של "מטיל לחשי הקודש".

  • רץ קאן קאן

    אורי- יופי של סיפור קצר. המקום הפתוח לדמיון בסוף בכל זאת רוצה סגירה או המשך. אממה, לשיפור, יש ליקויי הגהה.

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.