פרק 158 – המעבר משחקן למנחה

(הורדת הפרק)

1:00 למה הנושא הזה בכלל חשוב
הנחיה זו חוויה שכדאי לחוות.
כישורים מעניינים ללמוד, כאלו שלא יוצא לשחקן להתנסות בהם.
ככל שיש יותר מנחים, כך יהיו גם יותר שחקנים חדשים.
שיפור המשחק שלך – גם כשחקן.

3:25 החשש מהנחיה
להנחות ממש טוב זה קשה, כן. אבל זה נכון לגבי כל מיומנות שאתה רוצה לעשות ממש טוב.
אין שום דבר מיסטי בלהיות מנחה, זה לא איזה גבול בלתי ניתן לגישור. זה פשוט אוסף של מיומנויות שאתה לא רגיל אליהן.
אף אחד לא מתחיל בלהיות מנחה דגול – ואין סיבה שהציפיות שלך מעצמך יהיו לא ריאליות.

5:15 המייל מיוסי בש

ברכות לגמדים ביום המגבת והלילך,
אני מאזין ותיק ואפילו מתייעץ ותיק ועכשו אני מתחיל להרגיש שאולי אחרי הרבה שנים הגיע זמני לנסות לשה"ם.
הייתי שמח לדעת למה עלי לצפות במעבר לצד השני של השולחן? מה נדרש ממני כשה"ם יותר מאשר כשחקן? עד כמה צריך להשקיע יותר?
איזה עוד שאלות אני צריך לשאול ואין לי מושג?ללכת על הרפתקה מוכנה או לבנות משהו משלי? מה ההבדלים בתור שה"ם בין מפגש פנים אל פנים למפגש און ליין?
מידע נוסף: לא יהיה מדובר בחבורה קיימת אלא במידה ואקפוץ למים ארצה להקים קבוצה חדשה מאפס. כמו כן, לגבי שיטה חשבתי על מו"ד5 למשחק פנטזיה או לחילופין EOTE שהתלהבתי ממנה מאוד.

6:25 אין דרך אחת נכונה להנחות
אבל יש מיליון דרכים להנחיה לא נכונה.

7:10 תעשה את זה
יש לך רעיון מגניב? כתוב אותו ותריץ אותו. אין לך רעיון מגניב? קח הרפתקה מוכנה ותריץ אותה. אין תשובה אחת נכונה – העיקר הוא למצוא את התשובה שמתאימה לרצונות ולצרכים שלך, כדי שההרצה באמת תתרחש. העיקר שתעשה את זה.

8:30 אל תצפה שיהיה מושלם
כנראה שהמשחק הראשון שלך ירגיש במהלכו כחוויה מוזרה או קצת מקוטעת. לא בגלל שאתה לא טוב, להיפך, כנראה שתהיה טוב מאוד. אבל כל דבר שעושים בפעם הראשונה הוא פחות מוצלח מאשר בפעם השלישית.
כדאי להתחיל עם הרפתקה קצרה של 2-3 מפגשים שתריץ לאותה הקבוצה – אם החבורה רצה קדימה, יש לך את החומר שהכנת למפגש השני.
אם איכפת לך מספיק כדי להקשיב לפרק הזה, אתה כבר במצב טוב – המשחק שתריץ יהיה מהנה, אל תדאג.
יש מפגשים גרועים.

12:20 תשקיע ותשכח
אורי טוען כך: השקע הרבה זמן ומאמץ בתכנון עלילה, יצירת דמויות, כתיבת מפגשים, יצירת סטטיסטיקות למפלצות כדי שהסשן יהיה מוצלח, אבל שכח מכל ההשקעה הזו ברגע שהמשחק מתחיל. (ואני מפרש: אל תשכח, פשוט אל תתאהב בהשקעה שלך. היה מוכן לתת לדברים לפעול בניגוד למתוכנן, והשתמש בהשקעה כדי שהכל ימשיך לעבוד בכיף). אם תכננת משהו מאוד גדול והוא לא בא לידי ביטוי – זה קורה. משחק תפקידים הוא יצירה משותפת. תהנה מהדרך שבה השחקנים הורסים את העלילה שלך, אל תסבול מזה שהיא נהרסת.
תדרש להשקיע גם אם מדובר בהרפתקה מוכנה – לקרוא אותה, ולהיות מוכן לאלתר על בסיס המידע במהלך המשחק.

17:45 הזמן שתדרש להשקיע
מנחה לרוב משקיע יותר זמן משחקנים. על מה הזמן הזה מנוצל? בעיקר תכנון של הסשן הקרוב, יצירת דמויות, מפלצות. קריאת הרפתקאות מוכנות.
כמות הזמן תלויה בהמון גורמים: כמה מאמץ השיטה דורשת? האם משתמשים בהרפתקאות מוכנות? עד כמה אתה מכיר את השיטה? עד כמה אתה מכיר את השחקנים ויכול לנחש מה יהיה מעניין עבורם?

21:20 תפקידים קלאסיים של מנחה
מה מצופה ממך לעשות, ואיך לתת חלק מזה לשחקנים כדי להוריד מהעומס.

  • להכיר את החוקים. אם זה לא נוח לך, אפשר לבחור שיטה עם פחות חוקים, או להשתמש באחד השחקנים כאנציקלופדיה. "יואב, מה החוקים אומרים על זה?" התשובה אינה מחייבת אותך, החוקים הם כלי בידיך, לא הבוס שלך.
  • לארגן את הסשן.
  • להכיר את ההרפתקה. יש שיטות בהן המנחה לא יודע – ולא אמור לדעת! – מה עומד לקרות, כמו עולם המבוך (ואנור). הוא גם לא חייב לזכור את כל מה שקרה עד עכשיו, אפשר לתת לשחקנים לעקוב אחרי זה, ולשאול "מה אתם זוכרים שקרה?" מבלי להתחייב למה שאתה בעצמך זוכר או לא זוכר.
  • להכיר את העולם. אפשר לבקש משחקנים שמבינים בעולם – או במקום המסויים בעולם בו נמצאות הדמויות – לתת צבע ופרטים.
  • להקפיד שכולם בקבוצה יהיו על אותו הגל (on the same page) גם מבחינת אופי המשחק וגם מבחינת המרחב המדומיין בראש של כולם. המנחה לאו דווקא יוצר בעצמו את כל הפרטים הבדיוניים, אבל הוא זה שבסופו של דבר מחליט מה מבין ההצעות "באמת נכון". שחקנים אחרים יכולים בהחלט לפקוח עין ולוודא שאנחנו נשמרים בגבולות הז'אנר והנוחות עליהם דיברנו בתיאום הציפיות – ולציין בפני המנחה כשהוא לא שם לב.
  • לפתור מחלוקות בתוך המשחק, להיות הפרשן הסופי של החוקים וגם של מה שלא רשום בחוקים.

32:30 מלכודת ההתנצלויות
אל תדאגו, השחקנים לא שופטים אתכם כל רגע וכל שניה. והם יכולים להעסיק את עצמם.

37:30 מיומנויות הנחיה בסיסיות
על רובן דיברנו כבר בפרקים קודמים, ראו את תג ההנחיה. כדאי להתחיל עם הפרקים המוקדמים, אבל כדאי שלא פשוט להקשיב לכולם – חזרו אליהם אחרי ההרצה הראשונה, אחרי שנתקלתם בבעיות ואתם תוהים איך לפתור אותן.

הרפתקאות מוכנות בעברית מאתר הפונדק.

40:20 חדשות ועדכונים
הרשמו להנחיה באייקון – ממש עכשיוביומיים הקרובים. בואו להנחות באגודת מגלי הארצות, שווה לאללה.
איגור 11, כנס משחקים לבוגרים עם משחקים יוצאי דופן, ממש עוד יומיים. הרשמו ברגעים אלו! אירוע הפייסבוק.
מסמך הגמדים החודשי יהיה על תחליפים לשיקויים. אם תרשמו ביומיים הקרובים תקבלו כזה גם. או שתוכלו לקנות אותו בחנות גיבורים, עוד כמה חודשים.

Bookmark the permalink.
  • Amit Um

    פרק מעולה.
    הייתי רוצה להרחיב מספר נקודות.
    מלכודת ההתנצלויות. אחרי שתריץ סשן או שניים, ואפילו הרפתקה שלמה שעלולה להיות לא מוצלחת, המנע מלהגיד "סליחה, מצטער וכו'". לכולם ברור שעשית את המקסימום כדי שכולם יהיה כיף. חשוב ללמוד מהטעויות שנעשו אבל לא צריך להתנצל, רק ככה לומדים.

    בנוסף אני מחזק את ההמלצה להתייעץ עם מנחים אחרים. הם יכולים לתת לך רעיונות, גישות שלא חשבת עליהם. ולציין בפניך דברים שאולי שכחת או לא נתת מספיק דגש.

    שים לב למה שכולם אומרים, השחקנים ישנו לך את הסיפור. הם אוהבים לעשות את זה וחשוב שתתן להם. ראשית כדי שהשחקנים לא ירגישו שהם תקועים במסילה. הם אוהבים חופש להסתובב קצת בארגז החול שהוא העולם שלך. שנית, הם הולכים למה שמעניין. אז אם אתה מציג פתיח ויש בו אוצר אגדי מצד אחד ומפלצת נוראית בצד השני, תכנן את שתי האפשרויות. ואז תכנן אפשרות שלישית, שהם יגידו שזה לא מעניין והם רוצים ללכת לעיר הגדולה לברר מהו המאזן הפוליטי כרגע. (ממליץ בחום לשמוע את הפרק מה לעשות כשהשחקנים לא עושים את מה שאתה רוצה שיעשו).

    מבחינת השקעה כדי שתבוצע השקעה בסיסית. שיהיה לך סיפור ותכנון לסשן הקרוב (גם אם תאלץ לערוך אותו תוך כדי). תשמור לפחות מספרי עמודים של מפלצות באסופת המפחצות כדי שהמידע ויתקלו בהן תוכל לשלוף את הנתונים (ככה גם לא צריך לזכור הכל בעל פה).
    ואל תחשוש לתת לשחקנים שיעורי בית בין מפגשים. שמענו שהרי הגמדים מותקפים על ידי מפלץ מהשאול – שלח לגמד בחבורה שאלה מחוץ למשחק איך זה משפיע עליו?
    (למתקדמים – לא מומלץ ל ראשונות כי זה עלול ליצור בילבול) הגנב אומר שכל הזמן מסתובבים במבוכים ואין אקשן דיפלומטי, תבנה יחד איתנו מערכה דיפלומטית שרצה מתחת לפני השטח ושפעולות השחקנים משפיעים על משחק הכוחות בממלכה אפילו בלי לדעת את זה.

    אבל הכי חשוב:
    ת-ה-נ-ה!
    אם אתה לא נהנה השחקנים מרגישים את זה, וזה משפיע על המשחק של כולם. תמצא את מה שעושה לך כיף ב ורוץ על זה. לראות שתוכנית עובדת כמו שתכננת, להפתיע את השחקנים שניה לפני הסוף, לסיים סשן ברגע מותח, לבנות עולם מפורט ועמוק ככל שניתן. מה שלא יהיה תריץ את זה.

    ובלי שום קשר:
    אורי like ענק על "ובעקבות מה שעשה מקווה שאתם חושבים על הפעולה הבאה שלכם".

  • Pingback: פרק 159 - הנחיה משותפת | על כתפי גמדים()

  • Pingback: פרק 165 - איך להריץ הרפתקה מוכנה | על כתפי גמדים()

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.