פרק 63 – סקירת Intrepid ושאלה על הערפילאים

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
אינטרפיד הוא משחק סיפורי מעט מגושם אך מוצלח בהחלט, הסקירה הראשונה בשיתוף הפעולה שלנו עם מועדון רומ"ח בכפר סבא. בנוסף, איך ליצור עולם עבור שיטה שכבר יש לה עולם?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם.

1:30 שת"פ סקירות עם רומ"ח
רומ"ח הוא מועדון משחקים בכפר סבא, שעוסק גם בפיתוח מיומנויות חברתיות באמצעות משחקי תפקידים. עבדתי אצלם במהלך השנה וחצי הראשונות שלהם, והיה אחלה.
כל המשחקים שנסקור במהלך השת"פ הזה זמינים במדף הגמדים ברומ"ח. (המכרה?)
על איזה מוצרים הייתם רוצים לראות סקירות? איזה דברים הייתם רוצים שישבו על מדף הגמדים ברומ"ח?

3:00 מהם משחקי סיפור?
Storytelling Games בוויקיפדיה
המשכיות העלילה, הדמויות, המקום והזמן

5:20 הכנת המשחק ב-Intrepid
מתחילים בהתארגנות.
קביעת Baseline.
הגדרת מרחב המשחק, הגבולות הגיאוגרפיים.
כל שחקן נותן תמה, נושאים לסיפור. כותבים אותן במפת היחסים.
כל אחד יוצר דמות מעניינת עבורו. כותבים את שמן על כרטיסיה, משפט וחצי של תיאור, ומוסיפים למפת היחסים. מוסיפים למפה הגיאוגרפית מקום כלשהו שרלוונטי לה.
כל אחד יוצר סיעה, שקשורה לדמות שיצר. מוסיפים אותן למפת היחסים, ביחד עם קו שמקשר בינה לבין הדמות.
כל אחד מוסיף קשר חדש בין סיעה כלשהי לדמות כלשהי במפת היחסים.
כל אחד כותב קווסט (בואו נקרא לזה עלילה) על גבי כרטיסיה, ומצייר שלושה עיגולים ריקים.

15:40 מהלך התור
השחקן הפעיל לוקח דמות, משייך אותה לעלילה, ומתחיל לספר מה קורה.
עליו להתחיל בנתינת המסגרת: איפה אנחנו? מה השעה? מי נמצא כאן? מה הוא מבקש להשיג?
השחקן ממשיך לתאר מה קורה, עד ששחקן אחר מציע עצמו כבמאי. הבמאי מציב אתגרים וקשיים, כדי להכניס דרמה. הסיפור ממשיך כשיחה הלוך ושוב בין השחקן הפעיל לבמאי. לשניהם יש את מלוא הכוח להגיד מה קורה – אם השחקן רוצה ליצור משהו, להגדיר משהו לגבי דמות, או כל דבר אחר, הוא לא צריך "רשות" מהבמאי. הבמאי אינו מנחה משחק תפקידים!
בסופו של דבר השחקן הפעיל והבמאי מגיעים לפרשת דרכים – לכל אחד יש חזון אחרי לגבי המקום אליו דברים מתפתחים מכאן. כל אחד מהם מספר את סוף הסצינה לטעמו, ואז נערכת הצבעה נסתרת בין כולם ואחד מהסיומים הופך לקאנוני.

23:40 עוד פרטים חשובים
המפות מתעדכנות כל הזמן, כדי לשקף את המצב במשחק ולהזכיר לנו מה קורה.
במהלך תורו של השחקן הפעיל, לא רק הוא והבמאי שולטים במתרחש. גם לשחקנים האחרים יש כוח, באמצעות שני מונחים: עוד פרטים, ומשהו אחר. באמצעותם יכולים השחקנים האחרים למקד את הסיפור במה שמעניין אותם.
אנחנו ממליצים לפרק את "עוד פרטים" לשלושה דברים: פעולה, צבע או רגש. (ACE).

28:30 ביקורת על המשחק
זמן ההכנה נורא ארוך, ואפילו שלכולם יוצא ליצור דברים, עדיין לוקח מלא זמן עד שמגיעים למשחק עצמו, וזה יכול לתסכל שחקנים מתחילים.
התמות קצת מיותרות, אפשר לסקור אותן תוך קביעת ה-Baseline ואין צורך לכתוב אותן על המפה.
החוקים סה"כ קצת מסורבלים, אפשר לזקק אותם יותר. כדאי לבצע התאמות עם חוקי בית.
למשל, בתחום העלילות, אין חוקים מוסדרים ליצירת שרשור של עלילות, בנייה מתפתחת לאורך מספר עלילות.
האינטראקציה בין שחקנים שמחזיקים בדמויות, לבין המיקום של הדמויות בעלילות, גורמת בעיקר לבלבול.
סה"כ אנחנו נותנים לאינטרפיד זקן מלא. כמו משחקים סיפוריים בכלל, הוא מחנך ללקחים נכונים ליצירתיות, ומערער תפיסות ברירת מחדל שגויות, ונוח לכניסה לאנשים חדשים שחוששים ממשחקי תפקידים.
העולם של כולנו, איך לבנות עולם במשותף
Once Upon a Time

34:25 עומר רביב
כתב לנו:

שלום לגמדים!

אחרי טורניר חוקרי המבוכים התאגדנו חברי השולחן שלי (שממנו יצאו מקומות חמישי וראשון) לקבוצה מקוונת, ואנחנו מתכננים ליצור עולם באמצעות מיקרוסקופ, ולאחריו לשחק בעולם שיצרנו בשיטת המשחק של "הערפילאים". הסיבה העיקרית שאנחנו יוצרים עולם היא משום שרובנו מכירים טוב את העולם, ואנחנו רוצים לשחק בעולם ברוח הספרים, אך אחד שעוד לא הכרנו, מתוך רצון ליצור משחק מעניין יותר. בנוסף, אחת השחקניות מכירה רק ממה שסיפרנו לה על העולם, ואני חושב שאם יהיה לה חלק ביצירה היא תרגיש יותר שייכת, ויהיה חלק בעולם שהיא עצמה חשבה עליו.
 אני מכיר את מיקרוסקופ, ויודע שגם בלעדיו אפשר לשחק בעולם קיים, אך עדיין אנחנו רוצים לשחק במיקרוסקופ וגם בעולם מערכה משלנו, שמבוסס על הערפילאים. אני גם מודע לכך שאם בכוונתנו ליצור עולם מסוים במיקרוסקופ, החוויה עלולה להיפגע, אך כל השחקנים באים בראש פתוח ויכניסו רק מה שירצו מהעולם הקיים, ויוסיפו משלהם.
השאלה שלי היא , האם יצא לכם לשחק בשיטה שמבוססת על עולם מערכה, אך לא בעולם המערכה עצמו? האם דבר כזה מומלץ? מה הדגשים שצריך לשים לב אליהם כשעושים דבר כזה?

 

סיכום טורניר חוקרי המבוכים
מיקרוסקופ (לרכישה ב-PDF)
שיטת המשחק של הערפילאים (וב-PDF)
המלצנו בחום רב על סדרת הספרים, בפרק 42
הנשגבים בעברית (ב-PDF באנגלית)
World of Darkness (ב-PDF)
פארנויה. כיום, משום מה, לא זמין כ-PDF.
שחר האדמה (ב-PDF)
בסיפור הזה כבר היינו: היסטוריה חלופית, העבר או העתיד הרחוק
במשחק הזה כבר היינו: איך לשמר את התחושה של המקור
דרמות תיכון עם רובוטים ענקיים: Full Metal Panic, Code Geass
יש בגדול שתי דרכים לגשת לבניית עולם משותפת: להחליט על שיטה, ואז לשחק מיקרוסקופ תחת הגדרות שנובעות מהשיטה; או לשחק מיקרוסקופ, ולהחליט על שיטה בהתאם למה שיוצא.

43:40 חדשות ועדכונים
רכישת Intrepid ב-PDF
ואנור (ב-PDF)
Dungeon Planet (ב-PDF)
עמוד הקדימון המושקע לקראת… הבריחה מכוכב המבוך!!
הקלטת חבורת הנחש המכונף
הקלטת משחק X-Com בשעתו.
הקלטת משחק השנה השקטה.
הקלטת משחק העידן ה-13 עם המנחים של טורניר חוקרים המבוכים.
צפו באחד מהתורות ששיחקנו באינטרפיד!
הפודקאסט Happy Jack's RPG Podcast
התחלתי לתרגם את חץ הזמן. קבוצת הפייסבוק של סולאר קטליסט.
ברגעים אלו אני עדיין הדובר של כנס מיתוס.
גיוס הממון ההמוני לצלילה חופשית.

Bookmark the permalink.

Comments are closed

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.