תובנות על הקלטת פודקאסט

שלום! בפוסט הזה אנחנו מרכזים תובנות לכל מי שרוצה להקליט פודקאסט משלו. כל התובנות הללו הן בעקבות כמה שנים של הקלטת הפודקאסט "על כתפי גמדים" אבל אנחנו מאמינים שהן רלוונטיות כמעט לכל מי שמקליט פודקאסט על כל נושא. תהנו.

נושא לכל פרק – יש פודקאסטים שבנויים כמו תוכניות רדיו, שהנושא שלהם הוא שיחה בין אנשים על נושאים אקראיים. אבל אני מעדיף את המבנה שמתמקד בכל פרק בנושא אחר. יותר קל לשמר את העניין לאורך זמן, פחות להחליף לנושאים רלוונטיים. כמו כן, נושא מרכזי לפרק ממקד את כל המשתתפים בהקלטה ומאפשר למשתתפים להתכונן. בנוסף, פרקים ממוקדי נושא יכולים להגדיל את קהל המאזינים הפוטנציאליים. אנשים שלא מתעניינים באופן כללי בגננות לא יקשיבו לפודקאסט על גננות, אבל אם הם גם אוהבים חתולים אז הם אולי יאזינו לפרק על "השפעת חתולי בית על גננות" וכך יחשפו לפודקאסט. נושאים ממוקדים גם מאפשרים להזמין אורחים רלוונטיים לנושא. הטיפ הזה פחות נוגע לתוכניות הומור או אקטואליה שמטרתם לבדר ולכן הנושא של פרק ספציפי לאו דווקא יהיה חשוב.

פודקאסטים בסגנון תוכניות אירוח הם דוגמה טובה לפרקים שהנושא שלהם הוא אדם ספציפי (המרואיין) והפעילויות שלו או הדעות שלו על נושאים שונים.

אריזה ופינות קבועות – החלוקה הבסיסית הנדרשת לדעתי היא להוסיף פתיח וסיומת לכל פרק. רצוי שהפתיח יציג את הפודקאסט (אולי גם יציין את שמות המשתתפים) והסיומת תציין את סוף ההקלטה. המבנה הבסיסי הזה כבר מאפשר לנו להוסיף קטעים קצרים לפני הפתיח או אחרי הסיומת. ושימוש באריזה שכזו כבר יוצרת תוצר שנראה יותר מקצועי.
חלוקה לפינות קבועות זה בהחלט לא חובה אבל זה אחד מאותם דברים שלטעמי מאוד עוזרים לבנות תוכן. אם יש לכם פינה קבועה של "לענות לשאלות מאזינים לגבי דבורים" או "עובדה משעשעת על דבורים" זה מקל עליכם להוסיף כל שבוע משהו חדש כי אתם יודעים מה אתם מחפשים (אגב, בשנות השישים קרל פון פריש קיבל פרס נובל על הגילוי של דרך התקשורת של דבורים באמצעות ריקוד).

אורך הפרק – לכל פודקאסט יהיה את האורך המתאים לו. לדעתי עדיף שפרק יהיה קצת קצר יותר מאשר ארוך מדי, אבל עדיף לא להיות קשיחים. את על כתפי גמדים התחלנו להקליט באורך של ״עשרים דקות עד חצי שעה״ ואחרי כמה פרקים ראינו שאנחנו עוברים את הזמן ושיש לנו יותר מה להגיד אז הרחבנו את זה לבין חצי שעה לשעה. העצה הכי טובה שאני יכול לתת היא לקבוע פרק זמן כללי, ולא לחשוש אם הפרק יוצא בכמה דקות ארוך מדי או קצר מדי ביחס לזמן שרציתם. אם אתם באופן עקבי מקליטים יותר זמן מהצפוי או מכמה שהמאזינים שלכם אמרו שנוח לכם – שנו את ההעדפות שלכם בהתאם. עקביות היא חשובה כי מאזינים לפעמים קובעים האם הם יקשיבו לתוכנית בהתאם לכמות הזמן הפנוי שיש להם.

זמן ומאמץ – פודקאסט דורש השקעה של זמן ומאמץ. העבודה על הפודקאסט לא מתחילה עם ההקלטה ומסתיימת כשמסיימים להקליט. לפני הקלטת הפרק רצוי לכתוב בנקודות על מה אתם הולכים לדבר, להכין רשימת נושאים שאתם רוצים לציין כדי לא לשכוח כלום, לתאם ציפיות לגבי על מה הולכים לדבר ולאפשר לשני הצדדים לדבר בניחותא.
בנוסף צרכן הזמן העיקרי של פודקאסט הוא העריכה. זה נושא שדורש הרבה זמן, מאמץ וקצת נכונות ללמוד אם אתם לא מיומנים בו.
קחו בחשבון שפודקאסט לרוב לא בא לבדו. לרוב (אבל לא תמיד) פודקאסט גורר בעקבותיו עמוד פייסבוק, שאלות ממאזינים שיש להשיב להן, אתר, לוגו וכמובן הופעות אורח באירועים של שַמְנָהּ וסוֹלתהּ של העיר. כל הדברים הללו לא מגיעים בהכרח בתחילת הדרך או בכלל, אבל הם בהחלט דברים שצריך לקחת בחשבון אם רוצים למנף את הפודקאסט ולאפשר עוד אפשרות של תקשורת עם קהל המאזינים.

מכתבים מהקהל – קשר עם הקהל הוא חשוב מאוד, במיוחד לפודקאסט מתאים. ואם יש לכם מאזינים אז גם יהיו להם שאלות. קבלו את זה בהבנה ונסו לענות. יש הרבה שאלות שהקהל שלכם ירצה לשאול ואתם תעשו לעצמכם טובה אם תקשיבו להם ותענו. מלבד העובדה שזה אלף-בית של שימור מאזינים, זה יוצר קשר עם המאזינים שלכם ויגרום לכם להבין במה הקהל שלכם מתעניין. הרבה רעיונות טובים הגיעו אלינו על ידי מיילים מהמאזינים. בנוסף, אם הפודקאסט שלכם עוסק גם בלענות בשידור לשאלות של מאזינים זה יכול למלא פרקים שלמים.

הנחיית הפודקאסט – אני תומך נלהב במנחה או מנחים קבועים. אין שום בעיה עם זה שיהיה מנחה אחד או שני מנחים שיתחלקו בנטל. אני יודע שיש פודקאסטים שיש בהם מנחה או מנחים מתחלפים. אני אישית פחות אוהב את זה. הרבה מהמהות של פודקאסט בעיני זה הדינמיקה בין האנשים שמדברים או הדרך שבא אדם אחד מדבר במקרה של מנחה אחד. אנשים מתרגלים לדברים האלו. ופודקאסט שמחליף מנחה כל הזמן צריך שיהיה לו משהו אחד שהקהל יוכל להתחבר אליו וירצה לחזור אליו.

מה מטרת הפודקאסט  – הזכרתי קודם שיותר קל כשלכל פרק יש נושא משלו. אבל זה יקל עליכם אם יהיה לפודקאסט שלכם גם מטרה יותר גדולה. אני לא אהיה יומרני מספיק בשביל לקרוא לזה אידיאל אבל שיהיה ברור לכם למה אתם מקליטים את הפודקאסט. אתם יכולים להקליט פודקאסט כי אתם ממש אוהבים היסטוריה או כי אתם ממש נהנים לדבר על מוזיקה אבל לפעמים יש לכם מטרה גדולה יותר, כמו נניח לקדם את כל תחום משחקי התפקידים בארץ. והרבה פעמים שתתהו מה הצעד הבא שלכם או מה הנושא הבא שלכם הנושא הגדול יותר. אל תלחצו אם אין לכם נושא גדול יותר, זה בהחלט משהו שאפשר להגדיר לעצמכם מאוחר יותר אבל כמו כל דבר: אם מתמקדים מההתחלה זה מקל על המשך הדרך.

אחסון – אם אתם מקליטים פודקאסט אז כנראה שתרצו לפרסם אותו איפשהו. ברירת המחדל בישראל היא לרוב iCast כנראה כי מדובר בפלטפורמה חינמית, אבל לנו היו לא מעט בעיות איתם. לאחר קמפיין המימון המון שלנו עברנו לספק בתשלום, זה לא הרבה כסף ומקבלים תמורה לכסף בצורה של זמינות, ממשק נוח וסטטיסטיקות מעניינות לגבי ההאזנות. אני ממליץ גם להתחיל עם שירות איחסון חינמי ולהתקדם למשהו בתשלום עם הזמן כאשר אתם כבר סגורים על עצמכם.

ההקלטה עצמה – יש יתרונות בלהקליט כמה אנשים באותו החדר. יותר קל להגיב אחד לשני ולקלוט מתי מישהו מתרגש או להוט לענות לנושא כלשהו. לנו זו לא הייתה אפשרות היות וערן גר בלונדון ואני בתל אביב. אז אנחנו מקליטים ברשת דרך Google Hangout. יש לזה לא מעט יתרונות, בעיקר שזה מאפשר לכל אחד להיות בבית ומקל מאוד על הלוגיסטיקה. הדרך שבא אנחנו מקליטים היא שכל אחד מאיתנו מקליט את עצמו מקומית על המחשב שלו ואז אנחנו מחברים את שתי ההקלטות. ספציפית אנחנו מבצעים את ההקלטה והעריכה באמצעות התוכנה Audacity שהיא גם חינמית, גם טובה מאוד וגם יש מיליון סרטוני הדרכה ב-YouTube שמסבירים איך לעבוד איתה. מניסיוני בהחלט רואים את ההבדל באיכות ההקלטה בין הקלטה ברשת לבין שכל משתתף מקליט מקומית ואז מאחדים הקלטות מאשר החלופות.

מקווה שהרשימה הזו עזרה לכם להתמקד ולקדם את הקלטת הפודקאסט שלכם. אם יש לכם עצה שיכולה לעזור – בבקשה צרו קשר ותגידו.

Bookmark the permalink.
  • Pingback: עדכון ספר הטינה לסוף דצמבר | על כתפי גמדים()

  • Pingback: פרק 96 - אין לי כוח להריץ | על כתפי גמדים()

  • Pingback: פרק 97 - סיום מערכה | על כתפי גמדים()

  • Yiftach Raphael Govreen

    אפשר לקבל עוד קצת טיפים טכניים?
    באיזו תוכנת קול אתם משתמשים? עריכה?
    מה לגבי מיקרופונים וציוד נלווה נוסף – עם מה אתם עובדים?
    תודה,
    יפתח.

    • Eran Aviram

      בטח. אנחנו מתחברים להאנגאוט משותף, ומשתמשים ב-Audacity כדי להקליט כל אחד את המיקרופון שלו. לאחר מכן אורי שולח לי את הקובץ ב-WAV, ואני מחבר אותו באודסיטי לקובץ שלי. אני עורך אותו, ואז מייצא ל-WAV, מעביר דרך CN Levelator, ומחזיר לתוך אודיסיטי כדי לייצא ב-MP3, שזה הקובץ שאני מעלה לסאונדקלאוד.
      אני משתמש במיקרופון-אוזניות מצוין של מיקרוסופט, שעלה לי 150 ש"ח ומשרת אותי כבר חמש שנים ברציפות. אורי משתמש במיקרופון-אוזניות אחר.

      • Yiftach Raphael Govreen

        תודה רבה!
        ניסינו את זה, וזה עבד מעולה. (אני בהחלט צריך לקנות רמקול+אוזניות חדשים…).
        איך אתם עושים ראיונות? ופרקים חיים?

        • Eran Aviram

          ראיונות הם בדיוק אותו דבר, אנחנו מבקשים מהמרואיין שיקליט את עצמו באודסיטי. במידה והוא לא יכול, אנחנו עורכים איתו האנגאוט On Air, שמוקלט אוטומטית ליוטיוב, ואז הופך את סרטון היוטיוב לאודיו באמצעות האתר http://www.vidtomp3.com
          פרקים חיים מוקלטים באמצעות מיקרופון אחר לגמרי, שקולט את כל החדר (ושומר כ-WAV). עכשיו עברנו להשתמש ב-Zoom H1, שקנינו אחרי קמפיין המימון.

  • עמית

    תודה על התקציר, ממש עוזר לי מאחר שאני רוצה להתחיל להכין ולשדר פודקאסטים בנושא כסף והשקעות לאדם הממוצע, בלי מילים מפחידות והכל בגובה העיניים.
    שאלה: מנסיונכם, מה תדירות שידורים מומלצת? שבועי /חודשי וכו'?
    תודה והמון בהצלחה, עמית

    • Eran Aviram

      בכיף.
      התדירות פחות חשובה מההתמדה. אם אתם יכולים רק פעם בחודש, סבבה. אם מסוגלים פעם בשבועיים, אחלה בחלה. פעם בשבוע – אשריכם. העיקר הוא *להתמיד*.

  • וווי

    מעולה!!!
    תודה רבה 🙂
    וגם אני אשמע את הפוד קאסט:) נשמע מעניין 🙂

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.