יצירת דמות אמינה ועקבית

במאמר הקצר הזה אני הולך להציג את מתודולוגיית העבודה שפיתחתי ליצירה ומשחק של דמות. אחד מהדברים שחשוב לי להבהיר כבר מההתחלה הוא שזה לא משנה אם אתם משחקים דמות בהצגה או סרט, אם אתם משחקים דמות במשחק תפקידים (שולחני או LARP) או אם אתם כותבים דמות בסיפור. המטרה של המתודולוגיה הזו היא לעזור לשמור על עקביות, אבל אחת מתוצאות הלוואי של התהליך הוא יצירה של דמויות עם יותר עומק ויכולת להשתנות תוך כדי המשחק.

כדי שדמויות יהיו אמינות עליהן להיות עקביות; לדמויות לא אמינות קשה נורא להתחבר וקשה להבין אותן. הנה התרגיל עליו אני ממליץ כדי ליצור דמות עקבית ואמינה וכדי לשמר את התכונה הזו. העיקרון המנחה לפיו אני עובד הוא עקרון הסיבתיות: לכל דבר יש סיבה. לכל דרך התנהגות או תגובה יש משהו שגרם לה. כשאנחנו מבינים את הגורמים שהובילו להתפתחות הדמות, כל מכלול ההתנהגויות שלה ברור לנו.

שמירה על עקביות

נכין רשימת פרטים לגבי הדמות שלכם – לכל אחד מהפרטים הללו נקרא מאפיין של הדמות. הרשימה הזו צריכה לכלול גם מאפיינים פיזיים (למשל: מבטא בריטי או בגדי קאובוי) וגם מאפיינים התנהגותיים (מתחמק מעימותים, לא מפחד מפושעים ועוד צורות התנהגות). אלו הם תיאורים של הדמות. אם נרצה להיזכר במאפייני הדמות, פשוט נעיף מבט ברשימה לפני שנתחיל לכתוב או לשחק את הדמות שלנו.

עבור כל מאפיין נרשום את הסיבה שבגללה יש לדמות את המאפיין הזה – סיבה היא הדבר שגרם או הוביל להתפתחות של כל אחד מהמאפיינים שרשמנו בסעיף הקודם. חשוב שיהיה לכל מאפיין סיבה, גם אם המאפיין נראה ברור מאליו. למשל כדוגמה, שם הדמות שלנו הוא ג'רמייה גלוק ואחד המאפיינים שלו הוא מבטא בריטי; סיבה: ג'רמייה גדל בלונדון. מאפיין נוסף הוא לבישת בגדי קאובוי – מהי הסיבה לכך? בגיל שבע-עשרה ג'רמייה עזב את לונדון ועבר לגור עם קרובי משפחה בטקסס, שגידלו בקר באופן לא חוקי. ג'רמייה נמנע מעימותים. למה? כי הוא בא ממקום שאם מתחילים עימות רציני אז מישהו מת. אז הוא דווקא בסדר עם להרוג מישהו, הוא פשוט שוקל טוב-טוב לפני שהוא מתחיל ויכוח, האם הוא מוכן להרוג את מי שהוא מתווכח איתו.

דמויות אמינות מתנהגות אותו דבר בכל פעם שפוגשים אותן – לפני שאנחנו משחקים את הדמות נעבור על רשימת המאפיינים ונוודא שאנחנו זוכרים איך הדמות מתנהגת, ולמה היא מתנהגת בדרך בה היא מתנהגת (כלומר, הסיבות). הסיבות חשובות כי הן מספקות לנו קווים מנחים איך להתמודד עם סיטואציות שלא נתקלנו בהן בעבר. אם מישהו יציע לג'רמייה שלנו עבודה לא חוקית, אנחנו יודעים שכנראה לא יהיה אכפת לג'רמייה אם העבודה חוקית או לא כי הוא כבר עבד בעבודה לא חוקית בעבר.

התפתחות הדמות

לפעמים אנשים משתנים בעקבות חוויה – לפעמים דמות עוברת חוויה מעצבת, כזו שמשנה או מוסיפה מאפיין לדמות. חוויה כזו חייבת להיות רשומה בדף שלנו. למשל: נגיד שאחותו הקטנה של ג'רמייה נפצעת במהלך שוד על ידי קבוצת פושעים. החוויה הזו יכולה להשפיע על הדמות שלנו במגוון דרכים: יכול להיות שהוא לא יסכים לעבוד עם פושעים, יכול להיות שיהיה לו מקום חם בלב לנערות צעירות והוא יגונן עליהן או שהוא יאמין שהעולם הוא מקום אכזר ושלא אכפת לו מאף אחד. אם החלטנו שג'רמייה מפנה את הגב לעולם הפשע ולא רוצה לעבוד עם פושעים, נוסיף לג'רמייה את המאפיין "הפנה את הגב לחיי הפשע" ונוסיף את הסיבה "אחרי מות אחותו בשוד כושל, ג'רמייה החליט לעזוב את עולם הפשע".

לדמות שלנו יש קשר עם כל דמות אחרת שהיא אי פעם הכירה, מערכות יחסים. היחס של הדמות שלנו לדמות אחרת הוא מאפיין של הדמות שלנו, וראוי לרשום גם את הסיבה שלו, שכן זה יכול לספר לנו עוד על הדמות שלנו או על הדמות השנייה ובכך להעשיר את העולם הפנימי של הדמות. למשל, אחד מהמאפיינים של ג'רמייה יכול להיות "שונא את השריף של העיירה" והסיבה לכך יכולה להיות "השריף המושחת הקשה על חייו על ג'רמייה הצעיר". שימו לב שהניסוחים שלנו מאוד חשובים פה כי הסיבה המסוימת הזו יכולה להוביל למגוון מאפיינים אחרים, כגון "חסר כבוד לחוק", "לא סומך על אנשי משטרה" או אפילו "רוצח שוטרים".

אני תמיד משאיר מקום לרשום לעצמי הערות ורעיונות שעולים תוך כדי יצירת הדמות, מחשבות קדימה וכיווני התפתחות. פה אני בדרך כלל רושם לאיזה כיוון הייתי רוצה שמאפיין מסוים יתפתח, או רעיונות לשיתוף פעולה עם דמויות אחרות. למשל, אם ישנה דמות בשם סינדי בעלת עבר של פשע, אני ארשום לעצמי הערה "לבדוק האם היה קשר בין ג'רמייה לסינדי בזמן שהיו פושעים או אחרי שעזבו את עולם הפשע?" ואני אבדוק מול השחקנית של סינדי (או מול הבמאי אם מדובר בהצגה) האם יש קשר בין סיפורי הדמויות שלנו. ההערות הללו הן לשימושנו האישי בלבד, ולאו דווקא מייצגות מחשבות של הדמות. אל תפחדו לרשום שם כל דבר שנראה לכם מעניין, גם אם מדובר רק בגרעין של רעיון שאולי יתפתח מאוחר יותר.

אם גילינו פריט מידע חדש על הדמות שלנו, חשוב לעדכן את דף הדמות, להוסיף את הפרט הזה לרשימה כמאפיין ולהוסיף לו סיבה. אם הדמות שלנו עברה חוויה מעצבת, החוויה הזו צריכה להיות רשומה כסיבה למאפיין חדש. אם הדמות שלנו הכירה דמות חדשה, חשוב לרשום כמאפיין את הרגש שהדמות שלנו חשה כלפי הדמות החדשה שהיא הכירה. זה כנראה השלב החשוב ביותר כי הוא דורש השקעה לאורך זמן. בדרך כלל זה לא קשה, כי מעבר לשלב מסוים דמויות כבר לא משתנות הרבה. אני קורא לשלב הזה התבגרות  אחרי שדמות מתבגרת, דברים משמעותיים מתווספים לטבלה לעיתים רחוקות וגם אז בדרך כלל כשמדובר בדמויות חדשות שהדמות פוגשת.

שימור המידע בטבלה

כשאני בונה דמות חדשה אני פשוט מכין רשימה של מאפיינים וליד כל אחד מהמאפיינים אני מוסיף את הסיבה שלו. לפעמים אני משאיר סיבה ללא מאפיין או מאפיין ללא סיבה ומשלים את הדברים יחד עם המנחה\במאי שלי. לאחר שיש לי את הרשימה, אני מארגן אותה בטבלה כמו זו שכאן. הטבלה ממוינת לפי סדר ההתרחשויות של הסיבות – זה מקל עלינו להוסיף אירועים חדשים או קשרים חדשים בתחתית הטבלה.

סיבה מאפיין הערה
ג'רמייה נולד בלונדון מבטא בריטי.
בגיל העשרה ג'רמייה עובר לחיות עם קרובים בלונדון ורועה עדרי בקר בצורה לא חוקית לבוש כמו קאובוי.לא מפחד לעסוק בפשע.
השריף של העיירה מציק לג'רמייה הצעיר שונא אנשי חוק.
אחותו של ג'רמייה מתה בשוד לא מוצלח ג'רמייה החליט לעזוב את חיי הפשע. האם יש קשר בין סינדי וג'רמייה מהזמן ששניהם היו פושעים?

בסופו של התהליך יש לנו את עיקרי סיפור חייה של הדמות בעמודה הימנית ואת כל המאפיינים שלה בעמודה השנייה. מטרת העמודה השנייה היא להזכיר לנו איך הדמות נראית ומתנהגת. מטרת העמודה הראשונה היא לעזור לנו להחליט החלטות חדשות על פי ההחלטות והחוויות שהדמות שלנו כבר עברה בחיים. עמודת ההערות מיועדת על מנת להזכיר לנו רעיונות לפתח או כיוונים מעניינים להתקדמות של הדמות שלנו.

וזהו! סיפור החיים של הדמות שלנו בצורה שעוזרת לנו לבנות ולשמר את הפרטים וגם את התהליך שהוביל להתפתחות שלהם. ככה הרבה יותר קל לנו לבנות, ללמוד ולזכור את פרטי הדמות שלנו ולהיות יותר עקביים במשחק הדמות שלנו.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת show ב-dwarves.org.il - אנחנו קוראים כל מייל, ולכולם אנחנו עונים!