פרק 123 – קרב-רב

(להורדת הפרק)

1:37 האם הקרב הוא "משחק" בפני עצמו, או רקע לפעילות?
זו השאלה המרכזית.
שתי אפשרויות: הדמויות הן חלק מהקרב ומה שהן עושות זה חלק מרכזי מהקרב (הבסת המנהיג\ביצוע הסחה וכו), או שהדמויות פעילות בקרב באופן עקיף, למשל באמצעות גיוס של כוחות לצבא (Mass Effect 3 עובד ככה).

4:43 להשתמש במנגנון קרב-רב שבנוי בשיטה
למשל מכניקות הקרב-רב של D&D או פאת'פיינדר. סיקרנו את Ultimate Campaign של פאת'פיינדר בפרק 69.
השתמשנו במערכת הקרב-רב של פאת'פיינדר מספר פעמים בהקלטת חרון הצדיקים שלנו.
אפשר להשתמש במכניקה חדשה לגמרי שאתה המצאת או אימצת ממשחק אחר, או בחופשיטה.

7:12 הדמויות מעורבות בנקודות בולטות בקרב
לפי הגישה הזו, קרבות ענקיים הם משהו שקורה ב-backdrop, מאחורה, ולא מתייחסים לכך מבחינה מכאנית. יש לקרב אלף השלכות שונות על מה שהדמויות עושות וכו', אבל הוא בבסיסו אלמנט סיפורי, ולכן לא מגלגלים קוביות כדי לראות מי מנצח את מי (החלטה שיכולה להיות קבועה מראש בידי המנחה, או בידי הגיבורים, כהשלכה של פעולותיהם). זוהי הגישה הסינמטית הקלאסית, שכן ככה זה בתכל'ס מתנהל בסרטים – יש קרב ענק ברקע, אבל אנחנו מתמקדים רק בקורותיהם של בודדים, שחשים בהשלכות הקרב הענק, ומשפיעים עליו בחזרה (למשל, ב-Helm's Deep).

9:27 אוסף של רעיונות לפעילויות במהלך קרב-רב
כנסו לקבוצה ותנו רעיונות משלכם, חברוקים!

11:37 השחקנים שולטים במתרחש בקרב באופן ישיר כלשהו
פחות אפי, כי זה פחות מתוכנן דרמטית מהגישה הקודמת. אבל יותר סימולציה.

12:42 "האם" לעומת "איך"
בתכל'ס ההבדל בין הגישה הדרמטית לסימולציה.
הפודקאסט NPC Cast

14:55 לתת את התחושה שיש קרב ברקע
כתב עופר:

השאלה שלי נוגעת להרצת סצנות בצורה שמבהירה לשחקנים שמדובר במשהו גדול יותר מאשר רק החבורה וסביבתה הקרובה. בהרפתקה הקרובה הדמויות הולכות לנהל את ענייני הממלכה, ומדי פעם לצאת למשימות שדומות להרפתקאות הסטנדרטיות, אך לתוצאות ההרפתקאות האלה (או לפחות חלקן) יוכלו להיות השפעות על הממלכה כולה. גם בחלקים של ניהול הממלכה יהיו סצנות שאמורות להבהיר את הלך הרוח בממלכה או מצבה בתחומים שונים. השאלה שלי היא איך ניתן לשחק את הסצנות הללו כך שההשלכות הגדולות יותר יהיו תמיד ברקע, או לפחות העובדה שיש כאלו? האם ניתן בכלל לעשות את זה במהלך הסצנות עצמן, או שזה יכול להיות מובן רק בדיעבד על ידי זה שההשלכות מתממשות?

כשיש השלכות גדולות, אני נוהג להגיד את זה באופן ברור וישיר לשחקנים. למשל, "אם אתם נותנים למנהיג האורקים להמשיך לחיות, שיהיה לכם ברור – ייתכן כמובן שהוא יחזור עם קבוצת אורקים חדשה, ויחזור לפשוט על הכפרים שלכם." ואז אחד השחקנים אומר "כן, אבל אני השתכנעתי ממנו בשיחה עכשיו שהוא עשוי להיות בן-ברית יעיל בשבילנו לעתיד", ואז אני כולי ניטרלי שוב ואומר "זה בהחלט אפשרי, ואם הוא באמת יעזור למיליציה שלכם כנגד מכשפות היער, זה יהיה מצוין ממש. אני רק מבהיר את הסכנה כאן." ובשיחה הזו יצא שהבהרתי את ההשלכות האפשריות לשני הכיוונים (כדי להבטיח שהשחקנים לא עושים בחירה עיוורת), וגם הבהרתי להם את חשיבותה של הבחירה, שמדובר במשהו בקנה מידה של החלטה ממלכתית.
אם אתה לא רוצה לדבר באופן ישיר, אני מציע להוסיף לחבורה דב"ש שמייצג את הממלכה. הלבלר הראשי שלהם, מישהו שאחראי על כספים או ניהול, או משהו כזה, אבל הוא שימושי גם בהרפתקאות (אולי הוא מומחה דרגה 3, עם רמות מיומנות בידע שרלוונטי לסביבה הזו). בכל פעם שיש מקום להחלטה משמעותית, או השלכה גדולה שרלוונטית לממלכה, הוא מעיר על זה ומדבר בעצם "בשם הממלכה".
אורי משתמש בגלגול חוכמה או משהו דומה, כדי להגיד לשחקן שהמשמעויות של האירוע יכולות להיות מרחיקות (או עדיף, מגלגל עבורו, כי זה גלגול סרק). אחרי הגלגול (לא משנה מה התוצאה) הוא מסביר מה ההשלכות האפשריות ("אתה יכול לראות אפשרות שמנהיג האורקים יבגוד בכם ויחזור יום אחד, אבל יש גם סיכוי לשלום ואחווה אם הוא ישמור את מילתו").
אם יש משהו חשוב ברקע של העולם, הוא צריך להיות הסיבה לרוב מה שקורה. זה מזכיר לשחקנים את קיומו, אפילו אם הם לא משתתפים בו ישירות.

24:00 לנהל קרב-רב בו נמצאות הדמויות ממש
עדיף להשתמש בחוקים שונים מהרגילים, כדי לתת תחושה אחרת. אני חושב שכדאי שלא להשתמש במשחק לוח, אורי חושב שזה בסדר, כי זה קנה מידה כל כך רחב.
אפשר להשתמש אפילו בחוקים של שיטה נראטיבית כמו כזו שמבוססת על Apocalypse Engine, ראו כאן לדוגמה. אפשר להוריד את ההתאמה שכתב עמית משה לשיר של אש וקרח, כאן.

32:00 רומא נגד קרתגו
סבורני שיש להשמידה.

33:42 לתאם מול השחקנים – איזה סוג קרב-רב זה?
האם תוצאת הקרב קבועה מראש? האם השחקנים יכולים להשפיע, ואם כן, איך?

35:00 חדשות ועדכונים
אורי התחיל לראות את בבילון בזמן שהקלטנו את פרק 117.
The Lurker's Guide to Babylon 5
סיקור של מגדיר המפלצות של מבוכים ודרקונים 5 במשחקיה.
פרק בונוס 13 – משחקים את Fantasy AGE ונותנים רשמים.
קבוצת ארגון משחקים חד-פעמיים אינטרנטיים.
נפתחה ההרשמה לתחרות RPG Superstar הבאה! בפרק 94 הסברנו על התחרות הזו, למה היא החשובה ביותר כרגע, ואיך אפשר להיכנס.

Bookmark the permalink.
  • Eran Arbel

    הנה עוד רעיון: נגיד ואתם משחקים Risk בשביל לדמות קרב רב. נגיד ואתם אפילו משתמשים במפה שמחולקת לאזורים כדי לדמות, נגיד, את כל משטחי ההתקפה האפשריים של הטירה שלכם. ונגיד ומשתמשים בגלגול הרגיל (מתקיף מקבל שתי קוביות, מגן מקבל שלוש) כקו-בסיס לפעולות 'רגילות', למשל 100 אורקים מול 100 בני אדם. אז אתם יכולים להגיד ש"הו, אתה מביא חבית של אבק שריפה בשביל לפתוח את התחת של צינור הביוב הזה כדי לאפשר לעשרות דמויות לעבור במקום רק לאחת בכל פעם, קח עוד קוביית התקפה" או "אתם מביאים את איל הניגוח אל הדלת הראשית אבל אתם לא יודעים שהמגנים העמיסו כל דבר שלא היה ממוסמר לרצפה אל מול הצד הפנימי של הדלת, ולכן עוד קוביית הגנה."

  • סתם אנקדוטה:
    יצא לי לקרוא לאחרונה על ההיסטוריה של מו"ד (ספציפית) ומסתבר שהמשחקים שמהם פותח מו"ד הם משחקי קרב-רב נפוליאוניים שהיו פופולאריים בשנות ה-60 וה-70 בארה"ב ובבריטניה. בייחוד השימוש במיניאטורות, שכל אחת ייצגה דיביזיה או חטיבה.

    • Eran Aviram

      נכון, ו-D&D בקע מתוך Chainmail, אוסף חוקים שיצרו גייגקס וארונסון כדי להוסיף אלמנטים של פנטזיה למשחקי מלחמה. (באותה תקופה גם התחיל וורהאמר, בגישה דומה). הם הלכו צעד קדימה והפכו את היחידה לדמות אחת, ואת סביבת המשחק למבוך, והוסיפו מנחה בתפקיד "העולם", ומשם התפתחו משחקי התפקידים. (אם כי יש היום שוב כמה משחקי לוח שחוזרים למקור הזה, של שחקן "עולם" מול שחקני "גיבורים", כמו למשל Descent המצוין.)

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.