פרק 132 – שליטה בקצב המשחק

(הורדת הפרק)

1:15 מכתב מגל ביאן
עושים היסטוריה, הפודקאסט המוביל בישראל (אם כי לא לענייני משחקי תפקידים)

3:25 מבוא לקצב

4:00 מדדי זמן
סצנות במפגש
מספר פעולות דמות בדקה
מספר החלטות שחקן בדקה
אורך ממוצע של פעולות דמות
נותן אינדיקציה לקצב אליו אתם רוצים לכוון.

8:00 לתכנן בסצינות
המבנה הקלאסי שנתן אורי:

  • סצינת פתיחה איטית של היכרות הדמויות,
  • סצנת אקשן מהירה שתגרום להם לפעול ביחד,
  • סצנת אימה של מחקר וגילוי,
  • סצנה דרמטית של גילוי והצגת הנבל,
  • סצנת אקשן של קרב לחיים ולמוות,
  • סצנה קצרה ואיטית של ההשלכות של כל מה שנעשה.

11:40 לא רק אחראיות של המנחה

13:00 קווים מנחים מומלצים
ובכן, שאני ממליץ.
הפרק על יצירת קדימון
פתיחה, סיבוך ושיא, ואפשר לפרק אותם לסצינות נוספות. עוד דברים שלוקחים זמן: הפסקה, כניסה (דיברנו על זה בפרק על ריקאפ), הסבר חוקים, והסיום.

16:45 מה להכין מראש
סצינה בדר"כ לוקחת בין חצי שעה, לשעה וחצי, בהתאם לתפקיד. להעריך מראש מהו התפקיד.
לכל סצינה לתכנן לפחות איפה היא מתרחשת ומה מעניין בה (יכול לשמש אותך כהשראה ליצירת סיבוכים נוספים, ראו בהמשך), ואיך היא אמורה להסתיים – כלומר, איך היא מובילה לסצינה הבאה.
שחק עם שעון והסתכל בו, כדי לוודא שאתה עומד בזמנים.

18:33 נקודות קונפליקט

19:50 להוסיף ולהוריד שלבים, כדי להוסיף ולקצר
על פוליטיקה דיברנו בפרק 119

21:10 להאריך את הסצינה
לבנות על משהו שכבר הוצג, לפתח באופן קונסיסטנטי.

26:45 ליצור סצינת ביניים
סצינות שתמיד אפשר להוסיף: פיתוח דמות (דב"ש חושף בפניכם פן חדש בו או בכם, וזו הזדמנות לשוחח איתו על זה), פיתוח עולם (שוטר עוצר אתכם בדרך ואתם לומדים משהו מעניין, שאינו חשוב עלילתית), פיתוח אווירה לקראת הסצינה הבאה (דוגמת הטראם של אורי).
העידן ה-13 מציעה שיטה ליצירת סצינת קולאז' למסע: פנה לשחקן, שאל אותו באיזו בעיה החבורה נתקלה, ואז עבור לשחקן אחר ושאל אותו איך הם התגברו עליה. עשה את זה עם כל השחקנים. אם מישהו מהם אומר משהו שלא מתאים לך, אתה פשוט אומר "בערך, אבל בעצם זה קרה ככה וככה." 5-10 דקות, שנותנות תחושה של התקדמות, ובמהלכן אתה יכול להכניס את הפרטים שרצית להכניס. ("כן, אתם מצליחים לגרש את קבוצת הפושטים כמו שאמרת, ואתם גם שמים לב שעל כולם היו מעילים שחורים עם סמל של כנפיים").
לדחוף את הרמז החשוב לסצינה הבאה, ולתת להם ביד משהו שיביא אותם לסצינת הביניים הזו.

33:40 לקצר את הסצינה
נותרה עוד רבע שעה? זה הזמן לחתוך בכוח.
חשוב להספיק להגיע לנקודה הקריטית, אז לשים לב לכך מהרגע הראשון של כל סצינה.
כדי להכניס משהו פתאומי באופן יותר משכנע, כדאי שזה ירגיש פתאומי גם לדמויות, לא רק לשחקנים.
שחקנים במשחק חד"פ נוטים להסכים לאווירת מיסלול – במיוחד אם הבהרת מהרגע הראשון שיש למשחק הקצבת זמן נוקשה.

40:18 להשיג מטרה שפוספסה

41:50 להשפיע באופן עקיף על השחקנים כדי לשלוט בקצב
שימוש בגלגולים כדי לספק מידע או כדי להבהיר מצב עניינים בעולם המשחק – דיברנו על זה בפרק 16.
להשתמש בדב"שים שהשחקנים פיתחו איתם מערכת רגשית.
להשתמש בתיאורי הסביבה כדי לדחוף או לדכא התקדמות. חוק שימור הפרטים.
"טוב, סיימנו כאן. אתם חוזרים חזרה לנסיכה?"
רק לפני שמסיימים, חוזרים לרעיון שמקורו באינפליי – להכניס להרפתקה אלמנט של לחץ זמן.

49:00 ההסבר שלי למה כדאי לשחק עם שיטה

לגבי השיטה – למרות שכתבת שאתה מריץ ללא שיטה מוגדרת, אני מציע להשתמש לפחות בשיטה בסיסית כלשהי. לאנשים שנמצאים במצב לא מוכר – למשל, משחק תפקידים ראשון – חשוב שיהיה משהו להיאחז בו, וחוקים משותפים לכולם זה משהו מאוד מרגיע. למשל, נגיד שמגלגלים 2ק6, ואם יצא 7 ומעלה, הצלחת. קח השראה מגורל, ותן לכל שחקן לבחור (או תן לו על דף, אם אתה רוצה לתכנן מראש) שני מאפיינים כלשהם, שכל אחד מוסיף 3+ לגלגול אם השחקן מצליח להסביר כיצד הוא עוזר בפעולה אותה הוא מתאר. תן דוגמה לכמה מאפיינים, כדי שהשחקנים ידעו מה בעצם אתה רוצה מהם: באתי מוכן מהבית, צלף מעולה, חביב על הבריות, כבר עברתי דברים גרועים מזה, זר מסתורי מארץ רחוקה, מעולה בלחשי אש, התוכי שלי צ'ופצ'יק, וכן הלאה.

אם שחקן נכשל בגלגול, שאל אותו אם הוא מעדיף להצליח בכל זאת, אבל במחיר של משהו רע שיקרה. (לאו דווקא כתוצאה ישירה מהפעולה – פשוט משהו רע קורה בסביבה, למשל הנבל שהיה מעולף על הרצפה מתאושש, או האש מתפשטת למקום לא רצוי). איזה ז'אנר שלא יהיה שבו אתם משחקים, בכל פעם שאתה תקוע ולא בטוח איך לענות, קחו השראה מהז'אנר (והשתמש בכל ה-tropes השחוקים ביותר, זה בסדר גמור! זה אפילו מומלץ). ואל תשכח שאם אין לך רעיונות, אפשר גם לשאול את השחקנים: "איזה לחש יש בספר הלחשים? לא יודע, תגיד לי אתה, מה לדעתך יש בו?".

טיפים של אורי למשחק היכרות
"מסך גדול – מילים קטנות", בלוג ביקורות הקולנוע של גל ביאן.
הפטראון שלנו! יאי!

5:10 חדשות ועדכונים
עמוד המדריכים שלנו השתפרר. כן כן, השתפרר.
כנס כרמיקון 9, בכרמיאל, 10-11 בדצמבר. ההרשמה למשחקים כבר עוד מעט מסתיימת.
כנס Dragonmeet, עשינו עליו פרק וידאו.
הפטראון של רותם ברוכין

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.