פרק 161 – אוצר ודרכי תגמול

(הורדת הפרק)

1:00 מהו תגמול?

2:20 נרטיבי לעומת מכאני

5:00 תגמול, או סיפוק דרמטי?

7:10 תגמול חד-פעמי לעומת קבוע
נומנרה וה-Cypher System.

11:35 להפוך תגמולים קבועים לזמניים

13:20 המלצות על ספרי מנחה
Gamemastery Guide, או ב-PDF.
Dungeon Master Guide של מהדורה 4 (ב-PDF) ושל מהדורה 5 (פיזי, אין PDF).
הפרק בו קיבלה יוזפינה את החרב הקסומה במשחק המבוכים והדרקונים שלנו.

17:10 שיטות ללא אוצר – ואיך לתת בהן אוצר
גורל, וורהאמר פנטזיהחפצים שיצרנו.
הפרק על מניעים של שחקנים.

19:10 אוצר אישי
תגמול שמחזק משהו שחלש בך, לעומת כזה שמשפר את מה שאתה כבר טוב בו.
כזה שההפעלה שלו עולה מחיר – דורש הקרבה כלשהי, בתכל'ס שיקול חדש, לא תוסף קבוע.

27:50 סוגים של אוצר אישי
משהו מהמסורת שלך: פגיון מהמסדר, הרתמה של שרופשיג השוחט המוערץ.
משהו שאתה בכל מקרה עושה ועכשיו הוא חשוב: התה היומי, המסיכה הקבועה.
משהו מעכשיו: הנשק האישי של האויב שהבסת.

31:00 תגמול לשחקנים
כוח נראטיבי – הסמכות לקבוע עובדה לגבי העולם.

34:10 מתי לתגמל
כדי לעודד התנהגויות מסוימות.

36:15 לתגמל את החבורה
ואסקלציה של תגמולים.

41:45 הגמדים חופרים
אורי הדריך בקייטנה של קרן השפע, ראו את הוידאו כאן וכאן.

43:55 חדשות ועדכונים
סוף שבוע של עיצוב לארפים, פרטים באירוע הפייסבוק. מבית אספמיה.
כנס דרקוניקון יערך ב-18 באוגוסט, הרשמו! מתאים לכל חובבי המשחקים, מכל הסוגים. עקבו אחרי הפונדק ודרקוניקון בפייסבוק כדי להשתתף בהגרלות משחקים.
בית מרזח

Bookmark the permalink.
  • Michael Pevzner

    אני חושב שהייתם צריכים להתחיל מלהגיד מה זה בכלל תגמולים ומה מטרתם במשחק, וזה היה עוזר להבין מה כן ומה לא תגמול. כי תגמולים באמת עושים כל מיני דברים שונים.
    יש את מה שהזכרתם מעט לקראת הסוף – לעודד התנהגות מסויימת, לכוון את השחקנים לעשות את מה שאתה רוצה שהם יעשו ולא לעשות את מה שהם לא רוצה שהם יעשו. פרנויה אכן עושה עבודה מבריקה בפרק המנחה שלו מהבחינה הזאת. אבל אולי הדוגמא הבסיסית היא נק"ן (שבאמת הפתיע אותי שזה לא היה הדבר הראשון שדיברתם עליו בתור תגמול) – מו"ד רוצה שתתרכז בלהרוג מפלצות, אז אתה מקבל נק"ן על להרוג מפלצות (בעיקר). אפשר כמובן לתת נק"ן על דברים אחרים, אבל זה שעל כל מפלצת יושב דירוג הנק"ן שלה שמקבלים על להרוג אותה – זה די ברור מה מצפים מהשחקנים לעשות. ויש גם את הסטאנטים של הנשגבים ואקסטרא קוביות על תיאורים מגניבים של וושו. וכשעושים דברים כאלה, חשוב לשים לב מה השחקנים מלכתחילה אוהבים. נגיד, הדוגמא של לתגמל שחקן על השקעה ברקע על-ידי זה שהוא זוכה להמציא משהו בעולם היא נהדרת. אבל אם רוצים שעוד שחקנים יעשו את זה, צריך לחשוב אם זה בכלל משהו שמעניין אותם. אולי המנחה יוצא מגדרו כדי לתת לשחקנים משקיעים להמציא דברים ומתבאס למה אחד השחקנים עדיין לא משקיע ורקע הדמות שלו הוא עדיין "אורקים הרגו לי את הסבתא ומאז אני לוחם", ויכול להיות שזה כי ממש לא מעניין אותו להמציא דברים.
    ויש גם את הקטע של תגמולים כדי להראות לשחקנים שהייתה משמעות לדברים שהם עשו, או לברך אותם על שהם הצליחו להתגבר ולהגיע עד הלום. המסיבה אצל המלך אחרי ההסכם הדיפלומטי החשוב יכולה להיות תגמול אם השחקנים באמת עמלו רבות כדי לייצר את ההסכם הזה, והוא באמת יכול היה לא לקרות והממלכה הייתה נכנסת למלחמה עקובה מדם אם השחקנים היו מתנהגים אחרת. הגעה לדרגה 10 יכולה להיות תגמול אם זה לא טריוויאלי להגיע לדרגה 10 והרבה דמויות מתות לפני. (לפעמים הגעה לדרגות גבוהות זה תגמול על ההתמדה של השחקנים מחוץ למשחק – לא הרבה קמפיינים שורדים כדי להביא דמויות מדרגה 1 לדרגה 20, נניח, לא כי הדמויות מתות אלא כי הקמפיין מתפרק).
    נדמה לי שערן מתייחס רק לסוג הראשון ואורי לשניהם.

    בנושא אחר ונקודתי יותר: חפץ שתמיד נותן בחירה הוא עדיין משפר. לשם דוגמא, בגורל יש סטאנטים שעולה נקודת גורל כדי להשתמש בהם, מה שאומר שכל שימוש בהם הוא בחירה וצריך לוותר על נקודת גורל בשביל זה – אבל זה עדיין נספר כסטאנט (בגורל ליבה יש שלושה סטאנטים חינם, ואפשר להוסיף עוד בתמורה להורדת הריפרש, שזה כמות נקודות הגורל שאתה מתחיל איתן כל סשן). אז לתת חפץ נוסף שבשביל להשתמש בו צריך נקודת גורל או משהו דומה – זה כמו לתת סטאנט. זה *המון*. וגם הדוגמא שנתת עם "עוד 8 נזק אבל פחות 2 התקפה" – בהרבה שיטות יש יכולות דמות שעושות דברים כאלה. אי אפשר לזרוק משהו כזה ולהגיד שזה לא באמת משפר כי יש לזה מחיר.
    למעשה, אפרופו גורל, בספר של גורל ליבה יש פרק שלם על דברים שהם קוראים להם "אקסטרות", וחפצים נכנסים לשם. והם אומרים מפורשות שזה צריך להכנס לדף הדמות ולעלות דברים בהתאם לסוג הדברים שזה עושה – לתפוס אספקט, סטאנט, נקודות סקיל וכו'.

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.