להניע את העלילה במשחק מסתורין (פרק 168)

(הורדת הפרק)

המייל מעידן אריאב
איזה מייל מצוין:

שלום לכם גמדים נכבדים!

רבות הברכות והתשבחות שיש בפי כאורך זקנכם מעורר היראה.

אפתח בלהגיד שאני מעריץ ומעריך את הפודקאסט שלכם. אני שומע אותו כחודשיים וכמעט כבר הספקתי לשמוע את כל הפרקים. אספתי מיליון עצות ונוצרו לי אינספור רעיונות והכל בזכותכם, ואף שחקניי מעידים שרמת ההנחיה שלי השתפרה.

ועכשיו לענייננו. שמעתי לאחרונה את הפרק על GUMSHOE ואני עוקב אחרי City of Mist, והדברים האלו העלו בי את הרצון להעביר הרפתקת מסתורין\חקירה\פילמ-נואר כזו. ורציתי כמה עצות לגבי איך מעבירים משחקים מהסוג הזה. הכוונה ב"להעביר" אינו כיצד מייצרים תחושת מסתורין או איזה קרסי עלילה כדאי ליצור, אלא מהן שיטות\אופן ההנחיה להרפתקאות מהסוג הזה.

(1) השאלה הראשונה קשורה לאופן בו מתגלגלת העלילה –  כיצד השחקנים בוחרים (או נבחר בשבילם) כיוון העלילה וכיצד מצד אחד עושים את המסתורין מספיק מוחצן או בולט כדי שהם לא יהיו "אבודים בעולם" במובן של "לאן נלך עכשיו" אבל עדיין שהמסתורין יישאר מסתורין ולא משימה ידועה מראש. בזאת אני מתכוון ההבדל בין "אני זקוק לכם כדי להביס דרקון המאיים על הכפר" או "ישנו קסם לא ברור מכיוון המגדל המכושף ההופך חיות למפלצות" (דוגמאות לדעתי למשימה ידועה מראש) לבין משהו יותר עקיף, שאולי אפילו זה לא אדם שמכווין אותם, אלא רמז, ולא ברור לשחקנים לא רק "איך המשהו הזה מתבצע", אלא גם למה, מה מקורו, ומה ההשפעות שלו על העולם.

חשבתי על שלוש דרכים עיקריות ואני בטוח שיש לכם להוסיף לי. הדרכים שעלו לי בראש הן:

א) "בנק שמועות" – כלומר תהיה רשימה שמשתנה ומתחדשת מדי פעם של כל מיני שמועות ורכילויות שנותנות לשחקנים – למעשה קרסי עלילה ברחבי העיר, לדוגמה: "בחור בנמל סיפר לכם שהוא שומע קולות לחישה של אנשים מדברים בתוך המים כל לילה ב23:23, שנפסקים ב23:59 בדיוק." או "ברכבת התחתית נראו סימני גרפיטי של סמלים לא ברורים. אחד הנוסעים נשבע שראה אותם לרגע זוהרים." וכן הלאה. והשחקנים בוחרים אחרי איזו שמועה הם רוצים לעקוב כעת, ובהתאם העולם מגיב (לדוגמה שמועה שמוזנחת יכולה להתעצם, להיפתר, או להשתנות).

ב) "בנק מקומות" – במקום רשימה של שמועות, פשוט מציגים להם את כל המקומות בעיר – כמו עירייה, עיר תחתית, נמל, עתיקות העיר, הקולנוע הנטוש, וכן הלאה. והם מחליטים (בדומה לפיצול דרכים באותו המבוך) איזה מקום הכי מעניין אותם. (בדומה לאופציה הראשונה, גם כאן ניתן על פי הבחירות שלהם להבין איזה סוג חקירה הכי מרתקת אותם)

ג) "חקירה מובנית" או cases כפי שהציגו בCity of Mist. כלומר לשאול אותם האם הייתם מעדיפים להתרכז ב: להצטרף לכוחות המשטרה ולהוות בלשים? האם הייתם מעדיפים לחבור לעולם התחתון? לצאת לחקירה עצמאית בנבכי המסתורין בחלקים העתיקים של העיר? לרדוף אחרי "האגדות" (כלומר בעלי הכוחות העוצמתיים) שמסתובבים ומתחבאים בעיר? וכן הלאה, ואז בעצם כל חקירה שיעשו תהיה קשורה וצבועה בתמה של הcase שבו בחרו.

חשוב לי שיהיה מורגש במערכה הזו שזה עולם רווי ושוקק מסתורין, ושבכל מקום ישנה תעלומה המסתעפת כמעט עד אין קץ, כלומר שאין מקומות "סגורים" או "סטריליים", בשונה אולי ממערכות יותר פרונטליות שבו יש קו עלילה ראשי, אלא כמו מה שאמרו ב-GUMSHOE, שבכל מקום יש רמזים לעשרה מקומות נוספים, והשחקנים יכולים לצלול לתוך החקירה מהרבה כיוונים שונים.

(2) השאלה השנייה שלי היא האם אני בתיאום הציפיות מציג להם את הדרכים והם בוחרים? או מספיק שהם אומרים שהם רוצים סוג כזה או כזה של חקירה, או עולם יותר או פחות sandbox, וכו'.

אני מקווה שהצלחתי להעביר את תהיותיי באופן ברור.

אני מודה לכם על העשייה ועל תשומת הלב, ומצפה בקוצר רוח לתשובתכם.

עידן אריאב.

פרק המבוא שלנו לגאמשו.
פרק המבוא שלנו לסיטי אוף מיסט. הורדת ערכת ההתחלה החינמית.

6:15 המלצת שיטות ואופני הנחיה
גורל (Fate) באתר.
חקירת שמועות – כוח למנחה.
חקירת מקומות – חזק וביסוס לשחקנים.
תיק חקירה – עלילה מוסדרת.
טעמים של גאמשו, נותנים גבולות למשחק. מיהן הדמויות ומה הן מבקשות לחקור? לקריאה נוספת על "עלילת היסוד".

11:15 לגלגל את העלילה
"איך יפתרו", לא "האם יפתרו".
בניית עולם משותפת באמצעות גורל או מיקרוסקופ, נותן בסיס משותף חזק. כולם זוכרים הכל. מניע חזק לשחקנים לחקור – כי הם עצמם יצרו את זה.

16:05 בנק שמועות
מיזם אספמיה: שיחקנו, כתבנו ביקורת. רכשו כאן.

18:05 בנק מקומות
כל שחקן יוצר מקום, ולכל מקום יש תמה ופנים (דב"ש).
איורים של וויסלר, השראה למערכת COOP של אורי.

25:50 חקירה מובנית
לייצר עלילה עם שחקנים, הפוסט של אורי.

28:50 משחק מסתורין אינו בהכרח "מי עשה את זה"
זה רק תת-ז'אנר של הז'אנר.

31:37 שימוש בעונות כדי לנסות כל מני תתי-ז'אנר
מעורר השראה, שובר שגרה ומעודד גיוון.

33:23 תמיד יש עוד מסתורין
ה-Case Files של דרזדן זמינים להורדה בחינם.
משחקים מונעים בידי האפוקליפסה.
עיר בערפל.
X+Y!

39:20 איך מחליטים בתיאום הציפיות
המדריך לתיאום ציפיות
פרוס את ההצעות שחשבת עליהן, שאל מה הם היו רוצים לראות על בסיס זה, מצאו נקודת אמצע שמספקת את כולם.

42:35 סיכום
טרופים של פילם נואר, איך לכתוב פילם נואר, פנטזי נואר.
בסיפור הזה כבר היינו, פרק על שימוש בז'אנרים.
ג'ובני וג'ואנה ארנולפיני התחתנו. מזל טוב.

חדשות ועדכונים

אנחנו עושים מרתון! ב-17 בספטמבר נערוך מרתון 6 שעות של מבוכים ודרקונים 5, במסגרת גיוס תרומות ל-Extra Life. המרתון יערך בסגנון שני המרתונים הקודמים שלנו, כך שתוכלו לתרום כדי לעזור לשחקנים או לחזק את המפלצות. בנוסף, אפשר להירשם כדי להשתתף כשחקן במהלך חלק מהמשחק. אירוע הפייסבוק, ערוץ הטוויץ'.

ut4p_image
אנא עזרו לנו להפיץ את הבשורה! הנה פרק הפודקאסט באנגליתוהעמוד שלנו באקסטרא לייף.

הנחיה אולימפית מחפשים מנחים לקראת האירוע ה-10, שיערך באייקון ועל טהרת עולמות פראיים. שלחו מייל ל: ogm@hamishakia.co.il
ליגת ההרפתקנים מחפשים מנחים לקראת אייקון, הרשמו כאן.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.