פרק 65 – טרגדיה

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
איך לעשות טרגדיה במשחק ההרפתקה שלכם? ולמה שתרצו בכלל? מה ההבדל בין טרגדיה אישית לקבוצתית, ובכלל, מה מבדיל טרגדיה מסתם אסון? למה זה קשה במיוחד במבוכים ודרקונים, ואיזה כלים משחקיים יכולים לעזור לנו לעודד אותה בכל זאת?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם.

 

00:52 שמר קוזניץ
שואל אותנו על טרגדיה:

שלום,
שמי שמר קוזניץ,
אני מדה"מ בשנתיים האחרונות לקבוצת D&D בשיטת הפאת'פיינדר.

הרבה פעמים אני מנסה לדמות את המשחק שלנו לסיפור – משהו שאפשר אח"כ לספר ברצף למישהו שלא מכיר את המערכה, והוא ירותק מהעלילה, האקשן, אפקטים מיוחדים ופעילות הדמויות.
אבל כשאני משווה את זה לספרי פנטזיה טובים – חסר לי משהו: טרגדיה.

כשאני מסתכל במבט מהיר על המשחק שלנו בשנתיים האחרונות, אני רואה בעצם רק שורה של הצלחות ונצחונות: הדמויות הצליחו בכל משימה, מעולם לא הפסידו בקרב חשוב, או מישהו חשוב – ובכולל תמיד השיגו את מטרתם (בכך לא הכוונה שמעולם לא היו להם הפסדים קטנים, כשלונות להציל איזה NPC, או קרבות בהם הפסידו/ניסוגו), אבל שום דבר לא major.
להבהרה: לא מדובר על טרגדיה אישית רולפליית ששחקן ממציא לדמות שלו – אלא משהו שקרה לשחקנים במשחק.

אני מדבר על משהו יותר גדול – על טרגדיה שמשפיעה ממש על צורת התפיסה של הדמויות – משהו שמשמש כחור בנשמתם ונוכח בכל אספקט של ההרפתקאה:
למשל:
– להפסיד בקמפיין מסויים – הם עברו את כל הקמפיין אבל לא הצליחו מהמכשף המרושע להפוך לאל – החבורה שרדה, אבל מצב העולם קפץ מדרגה לכיוון הרע.
– להפסיד עיירה שהם היו המגינים שלה – והיא הושמדה לחלוטין (שוב, לא עיירה שהשה"מ שלף במיוחד לסשיין הנוכחי – אלא מקום שהדמויות היו מה שנקרא INVESTED IN)

מה אתם אומרים על זה? האם טרגדיה באמת תוסיף?
איך אפשר לשלב אותה במשחק בצורה מהימנה? איך להשיג אותה בכלל?
או האם טרגדיה כל כך משמעותית היא מסוכנת מדי בכך שתבאס מדי את השחקנים?

תודה, אני מאזין בקביעות ונהנה מכל פודקסט!
שמר.

3:17 מה זה טרגדיה
טרגדיה בוויקיפדיה
שיר עז.
הגדרה של אורי לטרגדיה במשחק תפקידים: התרחשות שלילית שגורמת לדמות להגיע למסקנה או החלטה שמשפיעים על ההתנהגות של דמות לאורך זמן.
City of the Spider Queen

7:54 הפרדה בין טרגדיה לאסון
אני מציע להגדיר אסון, כמשהו רע שקורה, לעומת טרגדיה, שהיא סוג של אסון שהדמות הביאה על עצמה.
הציטוט הוא בעצם של מל ברוקס הנהדר: Tragedy is when I cut my finger. Comedy is when you fall into an open sewer and die.
תמות עיקריות: גאווה, תשוקה, שליטה, מדוע העולם בלתי הוגן, רצוף במשברים, מסתיים באסון צפוי מראש.
הפרדה חשובה נוספת: יש שחקנים שנהנים לחוות אסונות, אבל לאו דווקא כולם. "החבורה" אינה גוש אחד, לכל שחקן יש ציפיות וסוגי הנאה משלו.
המדריך לשליט המבוך של מהדורה 4.
שאלת השליטה: יש שחקנים שסבבה עם הרעיון שהמנחה יחרבן להם, ויש כאלו שמרגישים שזו פלישה לדמות שלהם, ולמרות שהם מעוניינים בחירבון, הם רוצים לעשות את זה לעצמם.
רגע של הרגעה: אולי נשמע מהדברים שלנו שיש כאן הרבה דרישות מהמנחה. אבל זה לא כל כך קשה לשים לב לשחקנים, פשוט צריך לשים לב לשחקנים. לא צריך לנתח לפרטי פרטים, מספיק להיות מודע לכך שזה משהו שחשוב לכם.
משא ומתן בין המנחה לשחקן, בעניין השליטה על האסונות שקורים לדמות. אורי מציע לתת לשחקנים להחליט עבור עצמם, כי הם מאוד טובים בלהקשות על עצמם.

18:09 כלים שמעודדים את השחקנים להרע לדמות שלהם
פרק 41: היכרות עם Fate
הערפילאים, דיברנו על הספרים בפרק 42, הנה השיטה ב-PDF.
בלי לעצום עין בעברית ב-PDF.

21:40 טרגדיה קבוצתית
ואנור, לרכישה ב-PDF. "חשבי מסוכן" הוא אחד העקרונות של המנחה.
מבוכים ודרקונים, Pathfinder, שיטות עם דגש על אתגר – השיטה בנויה כך שהצלחה זה חלק מהכיף. אז אי-הצלחה, זה לא כיף.
טרגדיה שמתרחשת למישהו אחר – רצוי מישהו שאיכפת לך ממנו. למשל, האסונות שקרו לאנשי העיירה "אחוות הרים", שבני החבורה של אורי למדו לאהוב ולהעריך.
אחד מסוגי הנבלים המומלצים הוא כזה שנאלץ לפעול מתוך אידאל.
חשוב להגיע לשיא כלשהו כדי שאפשר יהיה ליפול ממנו. דיברנו על שיאים בפרק 40, אבני דרך ורגעים מכוננים.
בשיטה מבוססת אתגר, כדאי להבדיל בין פרסים בהם זכו באמצעות גלגולים (השיטה), אותם זה לא הוגן לקחת, לבין פרסים בהם זכו בדרכים אחרות, אותם הוגן לקחת, ולכן אפשר לעשות איתם טרגדיה.
תיאורי דלתות.
טרגדיה ב-TVTropes.

36:50 עדכונים וחדשות
עבדת, עיר נבטית
אגודת מגלי הארצות, סיכום פגישת המנחים הראשונה
זמלופיה "אין מן הנמנע" בילהאר
Rise of the Runelords
Wrath of the Rightous
ערוץ היוטיוב של הגמדים

עוד דברים שכדאי להוסיף:
לאחרונה העלתי את סיכום ההערות והצעות לגיבורים 2014, לקח איזה חודשיים ככה לארגן את זה.
אם מישהו רוצה להריץ את "מגדל הפזמון" בכנס, שישלח לנו מייל – ואורי ישלח לו את ההרפתקה.
חרבות וכשפים הוא משחק חדש שתורגם לעברית! צעד ראשון בדרך לערכת מתחילים חדשה.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.