פרק בונוס 8 – מיזם אספמיה

(להורדת הפרק)

מיזם אספמיה הוא משחק תפקידים ישראלי חדש, וזו ההצצה הפומבית הראשונה בו!

את מיזם אספמיה ניתן יהיה להשיג ולשחק בכנס ביגור.

קראו את הסקירה המקיפה שכתבנו על המשחק!

Bookmark the permalink.
  • Standback

    נורא התלהבתי מהקונספט של השיטה – להשתמש בשמועות כמנגנון אלתור ויצירה נשמע מגניב וכיפי. ההבטחה של השיטה – שהיא בעצם נותנת לך לבנות מתוך השמועות תהליך חקירה וקונספירציה שלמה – נשמעת ממש נהדרת.

    לצערי, סשן ההדגמה הזה לא הצליח להדגים את האלמנטים האלה היטב. יש כמה סיבות וקשיים ברורים:
    * זו שיטה שאמורה להתפרס על מספר סשנים, כדי לתת בנייה והתפתחות איטית; כאן הרצתם כחד"פ.
    * נשמע שבגלל פורמט החד"פ, מיכאל הוציא החוצה המון ממכאניקת ניהול השמועות וההתפחות שלהן. אבל זה נשמע לי כמו הייחוד של השיטה והלב שלה; בלי האלמנטים האלה, אמנם יש לנו "זריעת רעיונות" ראשונית, אבל שאר המשחק הוא פשוט מאולתר, כמעט בלי שיטה או ייחוד.
    * המשחק כמעט מיידית נלקח לכיוון הומוריסטי ושטותי. עכשיו, אין לי שום דבר נגד משחקים הומוריסטיים, אבל לי נראה די ברור שזו אינה מטרת השיטה או האווירה שאליה המשחק מכוון. זו בעיה די טיפוסית למשחקים סיפוריים עם אלתור משותף – מאוד קל להמציא דברים מצחיקים, הזויים, ושרירותיים, בצורה שקוטעת לחלוטין את היכולת לספר סיפור יותר מבוסס. (לטעמי, השיטות היותר-מוצלחות הן אלו שהמכאניקות שלהן מקשות על היכולת להמציא "כמעט כל דבר," מגבילות באופן טבעי את ההשפעה של המצאות הומוריסטיות, או פשוט מכוונת בצורה יותר ישירה את ההחלטות לדברים שלא שוברים את אווירת המשחק.)

    אז לצערי לא הרגשתי שקיבלתי תמונה מאוד טובה של השיטה החדשה והמגניבה. חבל. אבל היא מגניבה, אז כנראה שאני במינימום אקנה ואקרא בעצמי 🙂

    • Standback

      כן היו לי כמה נקודות שהפריעו לי בשיטה עצמה.

      העיקרית שבהן היא שהכשרונות הרגישו לי מאוד שרירותיים – ולראיה, כל הזמן שחקנים העבירו פעולה מכשרון לכשרון, הרבה פעמים בלי שינוי בפעולה שהם נוקטים בה. היה ניכר שחלק מהכשרונות מאוד מוגבלים, וצריך להתאמץ כדי להכניס אותם למשחק בצורה מועילה, שלא לדבר על מעניינת/הגיונית ("נהיגה" הרגיש ממש דחוק ככישרון מרכזי, ו"מדע" לא הצליח לעלות כמעט בכלל, אלא אם כן באמת לוקחים אותה לכיוון של "מדע זה בעצם קסם ואני מסתובב לכל מקום עם אינציקלופדיה ומעבדה בתוך הכיס.")

    • Eran Aviram

      אני חושב שאני מסכים עם כל מה שאתה כותב כאן, ולהרחבה, ראה בסקירה שתעלה בקרוב.

      • Standback

        סקירה! סקירה!
        הבו לי סקירה!

  • Pingback: סקירה: מיזם אספמיה | על כתפי גמדים()

  • מיכאל פבזנר

    לגבי הכוון ההומוריסטי: כמו שגם אמרתי בסרטון, זה משהו שפחות בולט במשחקים ארוכים יותר, ובמיוחד כאלה שלא מתרחשים בארץ. עדיין קשה לנו, מסיבות אלה ואחרות, לקחת ברצינות את הקונספט של "קונספירציה בקיבוץ". (אם כי אפשר להסתכל על "תמרות עשן" כדוגמא למצב נגדי.)
    ומן הסתם זה תלוי גם בשחקנים. עובדתית, הרצתי בזה גם משחקים שהיו יותר רציניים. ועדיין, זה בסופו של דבר אמור להיות פאלפי, לא משהו *מאוד* קודר ואפל.

    אשר לכשרונות: מדע ראה בחד"פ הזה את השימוש המצומצם ביותר שאי פעם ראיתי בכשרון הזה. לא לחלוטין בטוח למה. מנסיון בפועל, זה נוטה להיות הכשרון הכי ורסטילי כמעט.
    ולגבי נהיגה, לאורך הפלייטסטים מספר פעמים שקלתי להוריד את הכשרון הזה, אבל כל פעם מחדש שחקנים הוכיחו לי שהם מצליחים למצוא דברים מגניבים לעשות איתו – והחד"פ הזה הוא לא יוצא מן הכלל. ככה שהחלטתי להשאיר אותו בפנים. ובכללי, מרדפי מכוניות הם מאוד עמוק בדנ"א של מותחני קונספירציה וריגול.

    ולגבי עד כמה זה בא לידי ביטוי בחד"פ: זה טרייד-אוף שהיה לי מאוד קשה לעשות. השיטה המלאה לא מסוגלת לייצר חד"פ. אם תריץ אותה כמו שהיא, הסשן פשוט לא יסתיים בכלום (בקליפהנגר אולי, אבל זה לא עוזר הרבה). העדפתי להתפשר לכוון של חד"פ כיפי שבכל זאת נסגר איכשהו. ועל אף שאין את מכניקת הכנסת השמועות, אני עדיין מבקש משחקנים להכניס שמועות לאורך המשחק בנקודות בהן הם צפויים להכניס אותן במשחק האמיתי. (נגיד, אחרי הסצינה השניה.)

    • Standback

      מבין בעליל.
      אני בעיקר תוהה אם להציג את השיטה דווקא בהדגמת חד"פ היא בחירה פחות מוצלחת, בדיוק בגלל שהיא מאלצת אותך לוותר על כל כך הרבה.

      מה שאני מאוד אוהב לעשות ב"הרפתקאות פריימטיים," לדוגמא, הוא לשחק "סשן באמצע," כאילו כבר היתה עלילה קודמת וכשאני לא מתחייב לסיים את העלילה כולה. לפעמים זו דרך סבירה לקפוץ ישר לתוך "הבשר" של שיטה שמיועדת למשהו ארוך-טווח יותר מחד"פ. אבל לא תמיד זה אפשרי, ולא תמיד זה מה שבא לך לעשות. (במשחק כמו "מיזם אספמיה," לדוגמא, יש המון חשיבות לשמועות התחילתיות של השחקנים – אז קל לי להבין שאתה לא רוצה "לכפות" כיוון תחילתי שכולו מגיע ממך.)

      אז, שוב – פחות ביקורת כלפי השיטה, ויותר שאני מרגיש שההדגמה לא ממש הצליחה להדגים אותה. זה קצת מצער בעיני – ואני מקווה שתצליחו להתמודד עם זה יותר טוב במשחקים בביגור.

  • Pingback: פרק 106 - הגמדים חופרים בביגור 2015 | על כתפי גמדים()

  • Pingback: בונוס 9 - המלצות משחקים לביגור 15 | על כתפי גמדים()

  • Pingback: להניע את העלילה במשחק מסתורין (פרק 168) | על כתפי גמדים()

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.