הפרויקט הנבחר לכבשן

"הכבשן" הוא פרויקט שלנו לעידוד יוזמה בתחום התוכן בעברית, המיועד למי שמעונין לפתח ולהוציא לאור תוכן משחקי חדש או תרגום לעברית של משחק קיים. הכרזנו עליו באמצע מרץ השנה, ועד הדדליין ב-1 במאי נשלחו אלינו עשר הצעות במגוון מאוד רחב של תחומים, הנוגעים כולם למשחקי תפקידים.

הפרויקט שנכנס לכבשן

ההצעה הזוכה היא של איתי חורב, שמעוניין להפיק תרגום עברי של שיטת המשחק הייעודית לילדים Little Wizards.

איך הגענו להחלטה הזו

אפשר גם להאזין לתהליך, בפרק בונוס 11.
אתחיל בכך שאבהיר שההצעה הזוכה אינה "הטובה ביותר" – לשמחתינו הרבה, הסתבר שכמעט כל ההצעות היו מצוינות, ואנחנו רוצים לראות אותן באות לידי ביטוי. אבל רק אחת יכולה להיבחר, ולכן פנינו לסדרה של שיקולים.

עד כמה ההצעה נוגעת למה שאנחנו עושים?

כלומר, עד כמה היא קרובה לתחום משחקי התפקידים (או משחקים בכלל). כמחצית מההגשות היו הצעה למשחק תפקידים מקורי, ולאחרות היה קשר הדוק יותר או פחות עם התחום. היתה למשל הצעה למשחק שמשתמש בקלפים כדי ליצור הרפתקאות באופן פרוצדורלי, עם מנחה ושחקנים וסיפור משתנה – שילוב מעניין בין משחק לוח ותפקידים. זה בהחלט עונה על הדרישה שלנו, כי אפילו שזה לא משחק תפקידים נטו, זהו פיתוח של התחביב לכיוון חדש ומעניין. לעומת זאת היתה גם הצעה למערכת מודולרית ששמה את הדגש על לוחמת מיניאטורות טקטית, ואומנם היו בה אלמנטים סיפוריים – אבל בעיקרו, השוס של המשחק הוא המודולריות הטקטית, ולמרות שזה מעניין בעיני, זה לא משחק תפקידים. השתדלנו להישאר ממוקדים, ולבחור בהצעה שקרובה עד כמה שיותר לתחביב שלנו.

עד כמה זה בר יישום?

כלומר, מה תהיה עלות הייצור? גם בכסף, גם בזמן, וגם במיומנות. למשל, משחק הקלפים ממקודם אומנם נראה מגניב, אבל הוא יקר יותר להפקה לעומת משחק אינדי שמתוכנן לקחת 32 עמודים. לא רק מבחינת העלות הכספית, אלא גם מבחינת כמות הפלייטסט האדירה שתידרש עבורו. הוא לא היחיד שדורש הרבה פלייטסט – למשל, קיבלנו הצעות לארבע שיטות אינדי שונות, שנמצאות כולן בשלבי יצירה מוקדמים מאוד. כל כך מוקדמים, שקשה לומר לאן זה יתפתח. וזה בסדר גמור! למעשה, כשיסדתי את הכבשן דמיינתי שהוא יתמוך בדיוק בפרויקטים כאלו, לעזור להם להתגבש.

היו גם הגשות הפוכות, שהיו כבר כל כך סגורות על עצמן, שנראה שהיוצרים לא ממש הזדקקו לכבשן, אלא פשוט לשירותים כדוגמת עריכה או עימוד. למשל, פנתה אלינו חברה אחת, שעתידה להוציא לאור קו הרפתקאות. אנשי החברה לא ממש זקוקים לשירותים של הכבשן, כמו יצירת לו"ז, קביעת קהל יעד, וכו' – הם זקוקים בעיקר לעזרה במימון ובעריכה וכן הלאה.

בשני המקרים הקיצוניים האלו, אי אפשר לשפוט סופית לכאן או לכאן; כמה טוב, אם כך, שיש לנו עוד שיקולים. במקרים אחרים, המצב דווקא היה די ברור: עולם מערכה שלם, שמכיל מספר פלנטות, המוני אומות, ועוד עם שיטה משלו (שתדרש לפלייטסט מקיף, כמובן), הוא פרויקט עצום בהיקפו, ולכן, אפילו שהוא די סגור על עצמו (היוצר כבר גיבש הרבה מהתוכן), הוא פחות בר יישום מפרויקטים פשוטים יותר, עקב קנה המידה.

האם מגיש ההצעה בא עם קבלות?

מה הוא עשה בתחום בעבר? האם יש לו נסיון ביצירת תוכן? האם נראה שאפשר לסמוך עליו שישאר עם הפרויקט עד הסוף? האם הפגין רצינות, למשל במידת ההשקעה שלו בהגשה? אני שמח להגיד שכמעט כל המגישים הפגינו רושם רציני בהחלט, חלקם גם התכתבו איתנו לפני הדדליין או הגיעו לסדנה שלנו בביגור. סה"כ, זה היה השיקול הכי פחות מועיל, פשוט כי כמעט כולם עמדו בו היטב.
זה גם המקום לציין שכל המגישים היו בנים – כלומר, לא היו בנות. מבחינת גיל, אגב, הפריסה היתה מרשימה: כל הדרך בין 14 בערך ל-40 בערך, עם נציגויות לכל האורך.

עד כמה "חשוב" שדבר כזה יתקיים?

השיקול האחרון הסתבר כמשמעותי מכולם. כאשר באנו לבחור אחת מתוך כמה הגשות ששקולות פחות או יותר בתחומים אחרים, החלטנו להכריע לפי השאלות האלו: האם הוא יקדם את התחום? האם הוא ירחיב את התחום? האם הוא מביא רעיונות חדשים לשולחן?

זה הרגע בו נדרשנו לעשות החלטות לא נעימות אבל מאוד פרקטיות. מה יגיע ליותר קהל, משחק תפקידים חדשני מבוסס קלפים, או משחק אינדי מעניין על יאוש וחלומות כוזבים? שניהם מחדשים משהו בתחום, בשתי צורות שונות (צורה מול תוכן). ובכן, השני אומנם מגניב ממש (והייתי רוצה לשחק בו), אבל כמה אנשים, בתכל'ס, ישחקו בו, לעומת כמות האנשים שישחקו במשחק הקלפים? זה השלב שבו רעיונות שהם ממוקדים מדי – או להיפך, כלליים מדי – נאלצו להתמודד זה מול זה, וללכת מכות. כמעט כל ההצעות היו חשובות לדעתנו; השאלה היא, מי הכי חשובה.

בסופו של דבר, ההצעה של איתי חורב זכתה מאחר והיא נוגעת בדיוק למה שאנחנו עושים, מאוד ברת-יישום, המגיש עשה את העבודה (בירר לגבי השגת זכויות תרגום מהחברה, השתתף בתרגום משחקים בעבר, וכו'), ואנחנו חושבים שחשוב מאוד שדבר כזה יתקיים. יש יותר ויותר הורים בקרב שחקני התפקידים בארץ, ועל מנת להקל עליהם לגדל את הדור הבא של שחקני התפקידים, הם צריכים משחק תפקידים שיודע איך לעשות זאת. Little Wizards הוא, כנראה, משחק התפקידים לילדים הטוב ביותר בעולם כיום, ממגוון סיבות, אותן בחנו כמובן לפני ההחלטה.

מתחילים לעבוד

לא הייתה הצעה אחת שלא אמרנו עליה "היי! זה רעיון טוב והיינו רוצים לראות אותו בא לידי ביטוי!". אף רעיון לא נפסל אך ורק על בסיס שיקול אחד, וכל המגישים קיבלנו מאיתנו מייל מפורט עם הסבר על הסיבות שההגשה שלהם לא נבחרה, והצעות לשיפור מהסוג שהיינו נותנים להם לו היו נבחרים. אנחנו מאחלים לכולם בהצלחה, ומזכירים שאנחנו עדיין זמינים, ועדיין נשמח לעזור לראות את הפרויקט שלכם מתקדם – ולעזור להפיץ אותו, כשיגיע היום והוא יראה אור.

בקרוב נתחיל לעבוד עם איתי על הוצאת "מכשפים קטנים" לאור, בתקווה להביא אותו למדפי הילדים בחנויות הספרים בארץ, בתקווה עד אמצע 2016. בהצלחה לכולם!

Bookmark the permalink.
  • Michael Weil

    האמת שאני קצת שמח שלא נבחרה הצעתי, כי בפלייטסטים בביגור הבנתי כמה עבודה עוד יש לעשות, וקצת אחר-כך הבנתי כמה מעט זמן יש לי בחיי, זה כנראה לטובה שאוכל להמשיך בקצב שלי, ובטח עוד אחזור ואתייעץ בכם בעתיד, כשזה יתקדם לשלב מתקדם יותר.
    מה שכן הדבר שהכי חבל לי זה דווקא השורה על זה שכל 10 המציעים היו, ובכן, מציעים, ולא היו מציעות, לא נורא מפתיע אבל עדיין חבל.

  • Pingback: פרק בונוס 11 - תוצאות כבשן הגמדים | על כתפי גמדים()

  • שלחו לנו מיילים לכתובת gamadim ב-roleplay.co.il
    אנחנו קוראים כל מייל, לחלקם אנחנו עונים ישירות, ואחרים אנחנו מקריאים בשידור.