פרק 23 – גיבורי על! חלק א'

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.

הנושא הפעם:

סקירה ויישום: גיבורי על! במה שצפוי להיות הראשון מתוך סדרה של פרקים בהם נסקור, ואז ניישם, ז'אנרים ועולמות שונים, אביב אור ואנוכי מדברים על ז'אנר הקרוב לליבנו, גיבורי על. לא רק שאורי היה עסוק מדי (ולכן עשינו את הפרק הזה), היעדרותו גם הביאה לכך שברברנו ללא הפסקה, מה שהביא אותנו לחלק את הפרק לשניים. ההמשך יעלה בשבוע הבא.

1:20 מבוא
בקצרה, על מה בעצם נדבר בפרק הזה ובפרק הבא. או במילים אחרות, סקירה לסקירה.

2:45 רקע לז'אנר
גיבורי על זה לא רק אנשים בטייטס שמרביצים מכות זה לזה עם מכוניות. למעשה, זה בערך מיליון דברים שונים.
גלגול מחודש של סיפורי אגדות של פעם, התפתחות מז'אנר הפאלפעלילות גלגמש.
עידני גיבורי העל, זהב, כסף, ברונזה וברזל, והמודרני. בפרק קצת התבלבלנו לגבי הכסף והברונזה, ואמרנו שהברזל התרחש ב-90 כשלמעשה התרחש ב-80. לפרטים מלאים ראו את ההסבר על העידנים בקומיקס. בקצרה:
זהב: אני מרביץ! אני מופלא!
כסף: אני מרביץ בחלל! וגם יש לי איזו אישיות!
ברונזה: אני מרביץ ומצחיק! אני מרביץ ומופרע!
ברזל: אני מרביץ כי אני מופרע! תראו, קומיקס יכול להיות רציני!
שני מבשרי השינוי: Watchmen, ו-The Dark Knight Returns. שברו לנצח את מוסכמויות גיבורי העל, והראו שיש עולמות עומק שלמים שעוד אפשר לחקור, מעבר לאנשים שמרביצים זה לזה.
שני כותרים שאוהבים לשבור את הקיר הרביעי: She-Hulk ו-Deadpool.

7:32 אידאליזם מול ציני
הסולם האווירתי של אידיאליזם לעומת ציניות הוא רק אחד מכמה שכדאי להתחשב בהם, וכל סגנון קומיקס נמצא איפשהו עליו.
ארבעה צבעים: טוב מול רע. Grim and Gritty, הקצנה של האפל והקודר והמסתורי והדפוק.
גוטהם היא כל מה שיכול להיות רע ושלילי בסביבה עירונית – שחיתות, עוני, קדרות, עוגמה.
כדאי לחבורה להחליט איפה, בגדול, אתם נמצאים על הסקאלה, כחלק מתיאום הציפיות שאתם עושים לפני המשחק.
עוד סקאלה חשובה (שעוד נדבר עליה בהמשך), רמת עוצמה. יש הבדל גדול בין כוחות ברמת הרחוב לכוחות ברמה הקוסמית, והחבורה תפתח ציפיות לגבי אופי ההרפתקה והנבלים, בהתאם.
התיאום הזה חשוב, כי בניגוד לפנטזיה, אין לכולנו בראש "אופי גנרי קלאסי" אחיד מספיק.
אביב מציעה להציג לשחקנים האחרים כמה קומיקסים מהאופי שאתה רוצה למצק אצלם בראש, רעיון מצוין לא רק בגיבורי על.

11:30 איך בונים דמות של גיבור על – מקור כוח
המקור של הכוח חשוב, ממספר סיבות.
City of Heroes חילק יפה בין סוגים, ואני מתבסס על אותה חלוקה. (TV Tropes נותנים חלוקה מעניינת אחרת, על בסיס נראטיבי)
טבעי: אימון מדהים, יכולות טבעיות מעל ומעבר לאדם הממוצע, וכו'.
מוטציות: יש לי כוח-על בזכות גנים מיוחדים. זו גם הדוגמא הקלאסית למוצא משותף – אלמנט סיפורי שימושי באופן כללי. House of M היה אירוע בו כל המוטציות איבדו את כוחותיהם.
פסיוני, תת-סוג של מוטציה או טבעי.
חייזר, בעצם סוג של טבעי – זה פשוט טבעי עבור יצור מעולם אחר.
קסם: מצאתי מדליון קסום מעידן קדום, ועכשיו אני רב-מופלאה
אלים, בעצם תת-סוג של קסם. להיות אל בעצמך, או לקבל ברכהחפץ קדוש.
טכנולוגיה: בניתי את זה, ועם זה אני גיבור.
מדע: משהו "מדעי" נתן לך את הכוחות. קרינה כלשהי, נוסחא כלשהי.
הרקע רלוונטי גם לאופי של הדמות. למשל, דמות מרקע טבעי היא כזו שבחרה להיות גיבור על. לעומת זאת, ספיידרמן קיבל כוחות במזל, והשתמש בהם באופן נלוז עד שלמד לקח – שקיבע את אופיו מאותו רגע.

19:00 מטרה מובהקת
מוטו, אידאל, המשפט שעומד במרכז הדמות. הענק הירוק רק רוצה להיות לבד.
כשאתה מתחיל עם קונפליקט בדמות – אתה יכול לקחת אותה למקומות מעניינים ולפתח אותה בעתיד.
למה אנחנו שומעים כל כך הרבה על חייו הפרטיים של ספיידרמן? על הדודה, והחברה, והלימודים, והעבודה? כי יש לו אחראיות כלפי כל אחד מהם, אבל, ולמרות שזה כואב לו, הוא מוותר על כולם כאשר עולה הצורך להיות ספיידרמן ולהציל מישהו. כי הוא מבין שעם כוח גדול באה אחראיות גדולה. (אבל כדי שזה ימשיך להיות רלוונטי, צריך להמשיך לבחון את זה שוב ושוב).
מאחר ומשחקים בחבורה, חשוב שהמטרות ישתלבו אחת עם השנייה, או לפחות לא יתנגשו אחת בשנייה.

22:51 תלבושת
איך שהדמות נראית, זה חלק מהותי ממנה. שלא כמו מו"ד, שבו ציוד מוחלף כל הזמן, הציוד והלבוש של גיבור על נשארים קבועים ומהווים חלק ממנו.
עקב כך, כאשר ציוד או תלבושת מתחלפים, זה מייצג שינוי מהותי בדמות.

24:50 בחירת הכוחות
בדרך כלל, כאמור, הכוחות שלך מגיעים כולם מאותו מקור.
בחבורה, כדאי שכל אחד יתפוס נישה של כוחות. כמו שהמקצועות במו"ד עושים באופן טבעי.
גם בדמות עצמה, כדאי לפנות לרוחב, ולא רק לגובה: עדיף להיות בעל כמה יכולות שונות, ולא רק יכולת אחת חזקה מאוד.
ארכטיפים קלאסיים, מהיר, מנטליסט, לבנה מעופפת.
סט כוחות ותמה משותפת.
כוחות ייחודיים מגניבים, כמו קיידן, שמזמנת את רוחות אבותיה באמצעות סיפור עלילותיהם, ב- Irredeemable.
אפשר לגשת לספר ולעבור על הכוחות אחד אחד, אבל זו דווקא לא הדרך המומלצת. עדיף לחשוב קודם על כוח העל המגניב, ורק אז לגשת לספר ולבדוק איך לתרגם אותו למכאניקה, לפי הכוחות המופיעים בספר. לרוב השיטות יש דרכים להתאים את התיאור המכאני הבסיסי של הכוחות לפרשנות האישית של הכוח המיוחד שלך.

30:47 חבורת גיבורי על
קבוצות של גיבורי על מתאחדות מסיבות רבות.
ארגון ממשלתי: האוונג'רס. ארגון פרטי: אקס-מן, ה-Justice League.
אופיו של הארגון משפיע מאוד על אופיו של המשחק, וחוזר שוב לאחת השאלות החשובות: מה מעמדם של גיבורי על בחברה?
התאגדות של נבלים כנגד גיבור.
התאגדות של גיבורים מסדרות שונות, לכדי סדרה אחת. זה המצב הטבעי של הרבה קבוצות מפורסמות, כדוגמת האוונג'רס וליגת הצדק, וזה יכול להיות מאוד מעניין במשחק שלכם. מעשיר את העולם.

35:10 ארכי-נבל ויריבים נוספים
הארכי-נבל צריך להיות מקביל ברמת העוצמה לחבורה, ותואם לה מבחינת סוג האיום שהוא מציע.
הארכי-נבל הוא נבל העל של המערכה, הוא תמיד יהיה שם, תמיד יהיה זמין להשפיע, גם אם לא בכל הרפתקה.
אויבים באופן כללי צריכים להיות תואמים ליכולותיהם של הגיבורים, כדי שלא יהיו שחקנים שנשארים בצד בגלל שהיכולות שלהם לא רלוונטיות להרפתקה מול האויב.
Rogues Gallery, הכינוי לכלל האויבים הקלאסיים של גיבור מסויים.
תואמים בדרך כלל למקור הכוח של הגיבור, ולרמת הכוח שלו (עצימות). ספיידרמן נלחם בעיקר נגד אנשים שעברו מהפך בגלל הליך מדעי כלשהו, באטמן נלחם באנשים שפועלים מתוך בעיות פסיכולוגיות רציניות למדי.
אפשר להשתמש בארכי-נבלים הפרטיים של הגיבורים, התאספות של כולם ביחד.

40:20 התאמת ההרפתקה ליכולות
לבאטמן אין כוח על (אם כי למעשה דווקא יש לו: הוא צפה הכל, כי הוא כבר היה מוכן), ובכל זאת הוא בליגת הצדק. ולא רק, הוא מוצג כאחד משלושת גיבורי העל המובילים שלה. זה בגלל שההרפתקאות שמתכננים לליגת הצדק מאפשרות לכל אחד לזרוח במה שהוא טוב.
רואים את זה למשל כבר בפרק הראשון של סדרת ליגת הצדק.
אפשר היה למשל להפוך את הקרב בסוף האוונג'רס למגניב עבור כולם, אם היו נותנים להוק איי ובלאק ווידו משהו לעשות: להתנקש בעמדת שליטה כלשהי, לשמור על מישהו ולחלץ אותו מהעיר מבעד לעשרות החיילים החייזריים. ת'ור והענק נלחמים במפלצת הגדולה, כי זה מה שהם טובים בו; תנו משהו דומה להוק איי ובלאק ווידו. ולחילופין, בהרפתקה שעוסקת בהסתננות והתנקשות, תנו משהו לת'ור ולענק להרביץ לו.
תנו לכל אחד הזדמנות להרגיש שרק הוא יכול היה לעשות זאת.

בפרק הבא: הרפתקאות מיוחדות, נקודות עלילה, פעלולים עם כוחות, סיקור שיטות משחק, קווים מנחים וסוגי מערכות.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת show ב-dwarves.org.il - אנחנו קוראים כל מייל, ולכולם אנחנו עונים!