פרק 30 – איך נולד משחק

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.

00:22
אורי ואני משתובבים לחגיגות הפרק ה-30. הפרק ה-30! שלושים פרקים! בתכל'ס 25. זה בעצם רק חצי שנה. אוי אלוהים אנחנו עושים את זה רק מאז פברואר. זה מרגיש כמו נצח

1:19 עדכונים
היה תשע. אורי טוען שהוא נהנה, ואין לי סיבה לחשוב שהוא משקר או טועה.
עדיין מעלים סיפורי דמויות ומדברים על הלארפ, למשל בקבוצה שלו.
אורי החליט להיות הדמות הראשית בסיפור שלו, לדעתו זו הדרך הנכונה להנות בלארפ, כמו שדיברנו בפרק "למה לארפ?" עם דודי קאופמן.
הקרנות הרועה האחרון באייקון.
עמוד הרועה האחרון בפייסבוק.
התוכניה של אייקון – ראו אם תצליחו לספור בכמה אירועים אורי משתתף.
הגמדים חופרים באייקון!
יומני אינפליי. הוסיפו סיפורים על הדמות שלכם, בין אם ממשחק שולחני או מלארפ. אורי שותה את זה כנקטר דביק.

7:24 איך דברים נולדים
אורי נוסע לאשקלון, ומערכה נולדת.
אין לנו שליטה בהשראה עצמה, היא צצה לעיתים ללא תכנון. אבל אפשר לעורר אותה, בכך שמביאים את עצמך למצב שבו אתה מעודד יצירת ניצוצות השראה.
התלהבות היא נושא נפרד, אבל חשוב גם הוא, כי בלי התלהבות לא יווצר משחק.
לא כל האחראיות ליצירת התלהבות נופלת על המנחה. כל החבורה צריכה לשמור את עצמה ברמת מתח גבוה.
Star Wars: The Clone Wars. לחובבי מלחמת הכוכבים, שווה צפייה.
זוג הפרקים בהם דיברנו עם דסי הם "בסיפור הזה כבר היינו" חלקים א' ו-ב': היסטוריה חלופית ו-העבר והעתיד הרחוק.

12:48 לא לשמור את הרעיון לעצמך
חלק מהדרך ליצירת התלהבות היא לשתף אחרים בתהליך היצירה. הנה דוגמא שלא אוזכרה בהקלטה, אבל בהחלט רלוונטית: את מערכת לב הקריסטל יצרנו אני, כמנחה, ביחד עם השחקנים, אחרי שהבאתי רק רעיון ראשוני ביותר ותארתי את התמה הכללית שאני רוצה, ואמרתי "יאללה, איך זה בעצם נראה?" ואז ישבנו במשך שעתיים-שלוש ויצרנו את כל הפרטים. ההתלהבות שנוצרה אז בהחלט תדלקה את המשך המערכה, כי כל המשתתפים רוצים לראות איך העולם שלהם מתקדם ומתפתח.
ככלל אצבע, אל תשמרו את הרעיון המגניב לסוף. השתמשו בו מוקדם, ופתחו אותו.

13:46 מאיפה באה השראה
ראשית, היה פתוח לדברים. לך תחווה משהו חדש, ובזמן שזה קורה, היה קשוב לסביבתך ולמחשבותיך. וחשוב שיהיה לך איזה פנקס כדי לרשום את הרעיונות הבולטים ברגע שהם קופצים.
בזמן נסיעה באוטו, במקלחת, עולים רעיונות. הקלט אותם ברשמקול, עצור לרשום אותם, או עשה לעצמך מנהג לשנן את העיקר של שניים-שלושה מהם כדי לזכור אותם בסוף הנסיעהמקלחת.

16:42 איך מפתחים את הרעיון מהבסיס הראשוני
ההשראה הראשונית נוטה להיות מאוד גסה וכללית. אורי מציע שתי דרכים להתקדם מכאן: לבניית עולם, או לפיתוח נראטיב.
בבניית עולם, אתה שואל: באיזה מן עולם הדבר הזה קורה? מה תלוי בדבר הזה? במה הדבר הזה תלוי? מהם הקשרים שחייבים להתקיים בין הדבר הזה לבין דברים אחרים, בעולם שבו הדבר הזה קיים? תן למארג החברתי ולמערכת האקולוגית להתפתח.
אימפריית הברבורים.
שלג במשחקי תפקידים.
סטארגייט!
בפיתוח נראטיב, אתה שואל: אני רוצה להעביר את השחקנים חוויה כלשהי, איך אני בונה משחק שבו זה קורה?
אורי invokes ניתוח סיפורת, ומציין שסיפור שיש בו בגידה, הוא לאו דווקא סיפור שנותן תחושה של בגידה.
הוא מציע שלא לנסות לדחוף לשם בכוח. עדיף להתחיל עם עולם ודמויות, ולתת לדברים להתגלגל. הכפתורים הרגשיים יופיעו מעצמם, ואז כבר תוכלו ללחוץ עליהם ולהביא אותם לחוויה שאתם מבקשים ליצור.

21:50 אל תתנו לזה להפחיד אתכם
פרפקציוניזם הוא האויב הגדול ביותר של היצירה, כי הוא מונע אותה מלכתחילה.
"אם אני לא מנחה מושלם, אז אני לא מספיק טוב, ואז עדיף שלא להנחות בכלל"
פסססט, הנה סוד: אני בעצמי משתמש בטח רק באיזה חצי מהעצות שנתתי במהלך הפודקאסט. אין מצב שאני זוכר את הכל ומרוכז מספיק בכל רגע במהלך המשחק, או מעוניין בכלל להשקיע את כל המאמץ.
גלגולי הקוביה שאתה לא מגלגל, הם תמיד החטאות. שחקן, זכור: פעל. אחרת שום דבר מעניין לא יקרה.
Rurouni Kenshin
שחקו מלא, שחקו גרוע, עשו טעויות, היכשלו. זו הדרך היחידה להשתפר. (זו לא הדרך היחידה ללמוד, כמובן. אין סיבה להתעלם מעצות והצעות – רק לא צריך לתת להן לשתק אותך.)

27:20 מכתב מדניאל זולוטניצקי
הנה מה שכתבנו לדניאל בתגובה:

אני חושב שהשאלה הזו, רחבה ופשוטה ככל שתהיה, היא חשובה מאוד. אנחנו מתכננים פרק המשך לפרק "חזרה למעגל המשחקים", שיעסוק כולו בנהלי קיום חבורה – כלומר, מה בתכל'ס עושים כדי להקים ולתחזק חבורה לאורך זמן. נתמקד בדרכי גיוס, באמצעי שימור, בדברים שצריך לשים לב אליהם בהתחלה ובדברים שכדאי לזכור לכל האורך, ובעיקר במה שאתה מגדיר כבעיה הגדולה ביותר – אך למעשה אינו באמת בעיה – היעדר מנחה… …זו לא באמת בעיה. כל אחד יכול להיות מנחה. אף אחד לא מתחיל עם ניסיון, ומספיקים בערך 3 טיפים שכדאי לזכור, וזהו. פשוט מתחילים. אני חושב שמרוב שאנחנו מדברים על הנחיה ונותנים עצות בפודקאסט, אולי מתקבל הרושם שמי שלא משתמש בכל הטריקים האלו ומתחשב בכל הגורמים שאנחנו מזכירים, אינו מנחה "מספיק טוב". זה ממש לא המצב. זה גם לא באמת משנה באיזו שיטה אתם בוחרים, יותר חשוב להתחיל. שיטות אפשר להחליף בהמשך, ובכל מקרה אתם תעשו בה שינויים כדי להתאים אותה לסגנון המשחק שלכם.

28:56 מכתב מאביב מנוח
המפורסם מואנור, גם ארחנו אותו בפרק שעסק בואנור.
הנה מה שכתבנו לאביב בתגובה:

צודק.

שלושה טיפים: השתמש ב- "כן, ו-", וודא שלכולכם יש ציפיות דומות כלפי אופיו של הסיפור ותפקידן ויכולותיהן של הדמויות, זכור שהחוקים הם משרתיך ולא אדוניך.
כל הקישורים שנתנו לדניאל, להתחלות מהירות חינמיות וערכות התחלה מצוינות שניתן לרכוש:

הנה כל ההתחלות המהירות המתורגמות של אתר הפונדק,
הנה ההתחלה המהירה של Dragon Age (אומרים עליה שהיא סבבה לגמרי למתחילים, ומומלץ במיוחד אם אתם מכירים את משחק המחשב),
והנה כל החוקים של Dungeon World באנגלית, או ואנור בעברית (בתשלום).
הנה ערכת המתחילים של פאת'פיינדר, שהיא אולי יקרה יחסית (ובכן, יחסית לחינם), אבל היא גם אחלה מוצר התחלה לשיטה.
ואוסיף גם את ערכת ההתחלה של Edge of the Empire, עבור חובבי מלחמת הכוכביםמד"ב.

איך להתחיל להנחות? פשוט תתחילו להנחות. תעשו טעויות, תעשו דברים מוצלחים להפתיע, ובסוף כמה מפגשים יהיו לכם מלא שאלות. או-אז אפשר לחזור לכל העצות וכו' (או לשלוח לנו מייל) ולהשתמש בהן כדי להשתפר. ברכות, אתם מנחים.
במו"ד 4 בעברית אין דרואיד!!11
באיזו שיטה לשחק? בחרו אחת מאלו שכאן למעלה, ותתחילו. אחרי כמה מפגשים תבינו בעצמכם מה חסר לכם או מה אתם אוהבים. או-אז אפשר לפנות אלינו, או לכל פורום ממוצע ברשת, ולשאול להמלצות ספציפיות.
לא נולדים עם ניסיון ותובנות, מפתחים אותם רק עם הזמן. תתחילו לשחק, תתחילו להנחות.

36:28 משחקים שדוחפים אותך להשראה
חוקי יצירת הדמויות וההרפתקאות של ואנור כוללים הוראות כלליות שימושיות לכל סוג של משחק, עצות שיעזרו לך לפתח רעיונות עבור כל משחק תפקידים.
הכי חשוב: אתה עושה את זה תוך כדי משחק. אז את השלב הראשון כבר עברת! התחלת כבר לשחק!
כל מני שיטות נותנות לך כלים וטכניקות לפתח רעיונות – קראו את מדריכי המנחה שלהם.

39:03 איך דמות נולדת?
Edge of the Empire, כמו כמעט כל השיטות כולן, מתחילה את יצירת הדמות בשאלה מהו קונספט הדמות שלך. אבל אני חושב שדמות לא נולדת בואקום, ושהשאלה "מהי החבורה", וגם "מהו הסיפור שרוצה המנחה להעביר" צריכות לבוא עוד לפני "מהי הדמות".
בחבורות רבות, אני חושב, נהוג שדמויות נוצרות כל אחת בנפרד, שהדמות היא משהו פרטי של השחקן, והמנחה צריך להתאים את עצמו לתוצאות. כשמשחקים משחק שבו המנחה רוצה להעביר סיפור כלשהו, זה חורק.
הקיסר פלפטין.

42:46 איזה יופי שאנחנו בפרק 30
Big NOOOO!
סדנת האלתור של אורי באייקון.

Bookmark the permalink.
  • שלחו לנו מיילים לכתובת show ב-dwarves.org.il - אנחנו קוראים כל מייל, ולכולם אנחנו עונים!